Turun
musiikkijuhlien avajaiskonsertti; Turun konserttitalo 8.8.2019; Turun
filharmoninen orkesteri, kapellimestari Klaus Mäkelä, solisti Thomas Hampson,
baritoni; Wagner, Mahler, Saariaho, Strauss.
Verkkaisesti
lähdettiin liikkeelle, kun Turun filharmoninen orkesteri palasi kesälomalta.
Klaus
Mäkelän tempo Turun musiikkijuhlien avajaiskonsertin avausnumerossa,
alkusoitossa Richard Wagnerin oopperasta Nürnbergin mestarilaulajat, ei
juurikaan päätä huimannut, vaikkei se ollutkaan niin katastrofaalisen hidas
kuin Cecilia Rydinger Alinin tässä taannoin samaisella areenalla.
Hämmästyttävän
hyvin Mäkelä kuitenkin piti suitset käsissään. Tuo alkusoitto on kuin koko
länsimaisen musiikin historia pienoiskoossa: siinä on fuugaa, on sonaattia, on
draamaa, melodiaa, soitinnuksen ihmeitä – ja soittokunta osasi asiansa. Lisää
legatoa tärkeisiin kohtiin olisin kyllä kaivannut.
Amerikkalainen
baritoni Thomas Hampson ei juuri häikäise äänensä suuruudella, mutta sitä ei tarvitakaan
Des Knaben Wunderhorn -lauluissa. Sitäkin enemmän tarvitaan hienosyistä tekstin
käsittelyä, niin laulu- kuin puheteknisestikin. Solisti olikin todellinen
kulttuurilähettiläs tällä alalla.
Mahlerin
laulut tässä kokoelmassa eivät ole varsinaisesti saksalaista liediä Schubertin
ja Wolfin tapaan, vaan ne edustavat enemmän kansanomaista tyyliä. Siksipä ne
vaativat esittäjältään aimo annoksen tarinankertojan ominaisuuksia, jotta
laulujen osin moukkamainen - brutaalikin – mentaliteetti pääsee esiin.
Huumori,
kuoleman raskaus, suru, riemu – Mahler on kaikista suurista säveltäjistä
kenties kaikkein inhimillisin, ja sen sai kuulla näissä lauluissa.
Jo kauan
ennen 2000-luvun menestyksekkäitä oopperoita, jo ennen edellisen vuosikymmenen
suuria orkesteriteoksia, siis jo varhaisten kamari- ja nauhamusiikkiteosten
aikaan Kaija Saariahon sävelkieli sai epämääräiseksi lisämääreekseen sanan
”avaruusmusiikki”.
Lyhyessä
orkesterirunossa Asteroid 4179: Toutatis Saariaho lopultakin konkretisoi
nuo puheet. Otsikossa mainittu asteroidi kiertää ilman aika-ajoja tai
paalupaikkoja pitkin Linnunrataa; ihmisen kannalta sen merkitys on tärkeä
ainakin sikäli, että jonain päivänä se saattaa törmätä maapalloon. Meille
maallikoillehan muinaisten kelttien ylijumala Toutatais on tuttu vain Asterixin sarjakuvakuvaseikkailuista –
kautta Teutateksen!
Avaruuden
vaeltaja Toutatis näyttää sikiöltä. Voinemme lopulta kuitenkin ajatella, että
sen ulkonäkö tahi loputtomat vaellukset ympäri universumia eivät ole olleet
säveltäjän ainoa syy tarttua aiheeseen: epäsymmetrisenä kappaleena Toutastis ei
vaikkapa maapallon tavoin kierräkään sievästi oman, yhden akselinsa ympäri,
vaan samanaikaisesti myös vaaka-akselin.
Saman voi
löytää Saariahon musiikissa, kun eri mittaiset syklit kiertävät toinen
toistaan.
Richard
Straussin Also sprach Zarathustran intro on varmasti maailman väärin
käytetyin ja runnelluin orkesterimusiikin katkelma ehkä Beethovenin viidennen
sinfonian alun ja Wagnerin Valkyyrioiden ratsastuksen ohella.
No, eipä ole
teos käytössä kulunut – onhan se niin pahuksen mahtavaa musiikkia! Ja vielä kun
niille alun muutamille, sinänsä alkeellisille, avaruutta hiveleville
intervalleille rakennetaan suuri sinfoninen runo… sitä sanotaan mestaruudeksi.
Turun
filharmoninen orkesteri on jotain aivan muuta kuin se oli silloin vuosia
sitten, kun tapanani oli käydä jok’ikisessä konsertissa. Kaikki on toista.
Puhaltajien rivissä on toinen toistaan taitavampia soittajia, jousten sointi on
homogeenisuudessaan ihailtavaa - olkoonkin, että varamiehillä tuplatun
kontrabasson soitot olivat joskus vähän sitä ja tätä.
Tähän
kaupunkiin on nyt saatava uusi konserttitalo, pikaisella aikataululla. Kun
nykyisessä soittokunta panee hanat kaakkoon, takarivissä jakaus vaihtaa puolta
ja korvat menevät lukkoon. Säveltäjä on kuitenkin tuolla kohdin tarkoittanut
vain fortea – ei forte e morte.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti