Yajie Zhang, mezzosopraano ja Hartmut Höll, piano Naantalin kirkossa 16.6.2023.
Kun Gustav
Mahlerin musiikkia ryhdytään soittamaan, tuloksena on varsin helposti yhden
säveltäjänimen konserttiohjelma. Mahlerin sinfoniat ovat valtavia järkäleitä,
jotka täyttävät helposti ihmisen yhden illan musiikinnälän. Kamarimusiikkia häneltä
tunnetusti ei säilynyt jälkimaailmalle kuin yksi osa pianokvartetosta.
Pienempien
formaattien ystäville Mahlerilla onkin sitten tarjota runsas ja sisällöltään
rikas yksinlaulutuotanto. Lauluja hän sävelsi liki koko aktiivisen
säveltäjänuransa ajan lukuun ottamatta viimeisiä vuosia, jolloin uusia teoksia
valmistui vain sinfonisiin mittasuhteisiin.
Naantalin
musiikkijuhlilla Mahlerin yksinlauluja kuultiinkin sitten koko ohjelman täysi,
eikä yhdessäkään kohdassa tullut ikävä ketään muuta säveltäjää. Ilmankos, kun
esittäjinä oli huippuluokan lied-duo, mezzosopraano Yajie Zhang ja
pianisti Hartmut Höll.
Huolimatta
siitä, että Mahlerin laulut ovat kestoltaan isohkoja, vaikkapa moniin
Schumannin liedeihin verrattuna moninkertaisia, ne ovat harvemmin musiikiltaan
dramaattisia tai pateettisia, huolimatta runojen surusta tuskin edes kovin
synkkiä.
Mahler onkin
eräänlainen hiljaisen kaipauksen mestari, elegian maalari, jonka laulujen keskeinen
tunnelma tuntuu olevan hymy läpi kyynelten. Surun ollessa pakahduttavimmillaan
Mahler purkaa sen kaihoisan, hitaan valssin rytmiin, mikä kuulostaa olevan
hivenen sukua klezmer-musiikille.
Yajie Zhang
on ehdottoman huippuluokan äänellinen kyky. Hänen äänensä kimmeltää huikaisevana
timanttina niin korkeissa sävelissä kuin täyteläisessä mezzo-rekisterissäkin.
Saksan diktio on virheetön, ja rauhallisen vapaa, itsevarma, kaikkea ulkoista
esittämistä kaihtava esitystapa antaa musiikin puhua juuri niillä äänenpainoilla,
jotka säveltäjä on siihen sisällyttänyt.
Lied-pianismin
grand old man Hartmut Höll on maailman rutinoituneimpia ja suvereeneimpia
taiteilijoita alallaan. Sekä Lieder eines fahrenden Gesellen että Kindertotenlieder
kuultiin ainutkertaisen sydämeen käyvinä, lämpiminä ja aitoina tulkintoina tulkintoina,
jollaisia vain kaksi suurta taiteilijaa saa aikaan.
Ohjelman loppupuoliskon
täytti viimeinen osa Der Abschied laulusinfoniasta Das Lied von der
Erde. Sinfonia edustaa kokonaisuutena minulle kaikkein suurinta taidetta,
mitä musiikin keinoin on koskaan luotu. Musiikki menettää toki paljon, kun
siitä puuttuvat orkesterin sointivärit, mutta tavattoman taidokkaasti Höll ja
Zhang kykenivät säilyttämään laulun puolituntisen kaaren jännitteen.
Kuten Naantalin
musiikkijuhlien väki varmasti tietää, Maan laulusta on olemassa myös Arnold
Schönbergin sovitus kamariorkesterille. Täysimittaista Mahler-orkesteria
tuskin saadaan parhaalla tahdollakaan sullotuksi Naantalin kirkkoon, mutta
kamariorkesteri sinne hyvinkin mahtuisi. Vink vink!
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti