Odysseus-jousikvartetti (Linnea Hurttia, viulu; Sylvia Hurttia, viulu; Ivan Podyachev, alttoviulu; Juhana Ritakorpi, sello) Liedon kamarimusiikkipäivillä Vanhalinnassa 15.6.2023.
Heti
konsertin avausnumeron, Ludwig van Beethovenin Harppu-jousikvarteton
adagio-johdannon kuultuani olin vakuuttunut: Odysseus-kvartetin soiton
kvaliteetti on erinomainen. Sävelpuhtaus aivan priimaa, soinnin sonorisuus hivelevä,
fraseeraus ilmavaa ja stemmojen balanssi kohdallaan, juuri sopivasti ykkösviulua
oikeissa kohdissa korostava.
Vuosi 1809
oli Beethovenin elämässä monenlaisten ulkoisten huolien täyttämä: rahavaikeudet
ja pitkälle edennyt kuulon heikentyminen sekä niistä aiheutunut yhä syvemmäksi
käyvä eristäytyminen ulkopuolisesta maailmasta.
Mutta hänen
sisäinen elämänsä oli rikasta – ainakin siltä osin, mitä voidaan mitata luomisvoiman
uhkeudessa ynnä sävellystyön hedelmällisyydessä. Vuodelta 1809 on peräisin tämän
kvarteton lisäksi muun muassa Beethovenin suosituin pianokonsertto – nro. 5, Keisari-nimellä
tunnettu.
Konserton
kanssa samaan sävellajiin, Es-duuriin kirjoitettu Harppu-kvartetto,
tarkalleen sanoen nro. 10, Op. 74, on aurinkoista, lennokasta musiikkia.
Klassinen linjakkuus kulkee pohjavirtana romantiikan äänenpainojen saadessa
välillä enemmän sijaa. Odysseus soitti hienostuneesti ja linjakkaasti ja sai
forteensakin nautittavasti kipakkuutta.
Giacomo Puccinin
Krysanteemit vuodelta 1890 hehkuu loputonta
kaihomieltä, ja se kelpaisi sellaisenaan kertomaan, mitä on musiikissa fin
du siècle -tunnelma. Italialaiset sävyt hehkuivat polttavasti Odysseuksen
musisoinnissa.
Einojuhani
Rautavaaran vuonna 1952
säveltämä ensimmäinen jousikvartetto edustaa säveltäjän uusklassista tyylikautta.
Hän kirjoitti kvarteton samoihin aikoihin toisen tunnetun kamarimusiikkiteoksen,
Pelimannien kanssa, ja teosten välinen sukulaisuus on ilmeinen, muun
muassa hitaan on pentatoniset sävyt ja kokonaisuuden rustiikkinen sävy.
Teoksesta
kuultiin rempseä tulkinta, jossa ei kaihdettu kulmikkaiden tanssirytmien jytkettä.
Ohjelman loppukevennykseksi Odysseus soitti Pjotr Tshaikovskin ensimmäisen
kvarteton kakkososan Antante cantabile oikein sievästi ja siististi.
Muuten,
pienenä vihjeenä ehdottaisin, että Odysseus soittaisi tulevina vuosina kaikki
Rautavaaran neljä jousikvartettoa.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti