Francis Poulencin monologiooppera Ihmisen ääni (La voix humaine) Sibelius-museossa 25.11.2023. Libretto Jean Cocteau; ohjaus, suomennos ja lavastus Mikko Rantanen; sopraano Annukka Kuivisto; piano Jaana Luuppala; puvustus Anniina Kuula.
Suomen
musiikkielämä on toivottoman Helsinki-keskeinen.
Niin
vastaansanomattoman tosi kuin tuo lause onkin, se sisältää silti todellisuuden
vääristämisen siemenen sisällään: Turussakin tapahtuu jatkuvasti yhtä ja toista
kiinnostavaa, kun viitsii vilkuilla sivuilleen.
Vaikkapa
oopperataide. Kansallisooppera on Helsingissä, eikä sille kilpailevia puitteita
löydy muualta kuin aika-ajoin Savonlinnasta ja Tampereelta – ainakaan vielä. Ala
sisältää kuitenkin muunkinlaisia esittämistilanteita, -kokoonpanoja ja
-miljöitä kuin suuri oopperateatteri lavasteineen ja orkestereineen.
Pianolla
säestetty monologiooppera kokoaa huomion laulajaan tehokkaammin ja
pakottavammin kuin juuri mikään muu musiikkiteatterin muoto. Sibelius-museossa
lavastuksenkin on mahduttava pikkuruiseen salin etuosaan ja kokonaisuuden
toimittava ilman oikean näyttämön koroketta yleisöön nähden.
Ranskalainen
timbre
Näissä
raameissa tehtiin Francis Poulencin monologi Ihmisen ääni
Sibelius-museossa. Kolmanneksen lavasta vie piano, lavastus koostuu
muutamasta seinäelementistä ja muu näyttämötarpeisto parista puvusta ja yhdestä
puhelinluurista.
Kuitenkin sopraano
Annukka Kuivistolla oli yleisö sormenpäissään. Hän teki roolinsa sisäistyneesti, herpaantumattomalla intensiteetillä. Hänellä on laulutekniikka jämäkästi
hallussaan, ja ääni soi tasaisesti läpi koko äänialan.
Kuiviston
äänessä on miellyttävä velata-sävy, joka saa sen istumaan erityisen hyvin juuri
ranskalaiseen musiikkiin. Ääni soi tummemmin ja sensuellimmin kuin vaikkapa
tyypillinen saksalainen sopraano, ja mikä ei räisky ulos kuuluville, soi
intensiivisesti ja tasalaatuisesti syvemmällä.
Muistoja vai
harhoja?
Francis
Poulencin Ihmisen ääni on monologioopperan suuri klassikko. Syvimpiään
myöten rakastunut nainen saa vähä vähältä huomata joutuvansa miehen
hylkäämäksi, mutta takertuu epätoivoisesti omaan tunteeseensa aina siihen
saakka, että muistot, kuvitelmat ja todellisuus sekoittuvat tuhoisalla tavalla.
Tapahtuma on
tällä kertaa sijoitettu tapahtuvaksi mielisairaalassa. Ratkaisu toimii, ja
juuri näissä Sibelius-museon puitteissa se toimii jopa paremmin kuin
alkuperäinen, jossa mistään hoitolaitoksesta ei ole vihjettä.
Tapahtumat
noudattavat kaavaa, jossa nainen käy mielessään hermoherkkää, ahdistunutta
dialogia miehen kanssa – mutta onko koko mies enää olemassa vain naisen
muistoissa? Ehkä keskustelu on vain harhaa, ehkä sama tilanne on toistunut jo
monet kerrat. Ehkä nainen vain kertoo jo aiemmin tapahtunutta.
Välttämätön
suomennus
Johdannoksi
oopperaan pianisti Jaana Luuppala soitti Aleksandr Skrjabinin lyhyen
pianokappaleen Désir, joka sopikin tilanteeseen mainiosti. Skrjabin oli
Poulencia sukupolvea nuorempi, mutta silti tätä radikaalimpi näkemyksissään
säveltaiteen kehityssuunnista. Skrjabinhan oli ekspressinisti, kun taas Poulenc
lähinnä uusklassikko.
Luuppala
rakensi soitollaan varmaotteisen orkesterin monologille.
Oopperan
ohjaaja Mikko Rantanen oli myös suomentanut Ihmisen äänen, ja suomeksi
se myös kuultiin muutamia pätkiä lukuun ottamatta – kun nainen on vaipunut
muistoihinsa/unelmiinsa/harhoihinsa, hän laulaa ranskaksi. Ratkaisu toimi hyvin
ja täydensi osaltaan kertomusta.
Itse näkisin
suomentamisen välttämättömäksi näissä olosuhteissa. Toinen vaihtoehto,
tekstiliitteiden jakaminen yleisölle, johtaa oman havaintoni mukaan siihen,
että kansa syynää silmät sirrillään papereitaan sen sijaa, että seurasi
näyttämön tapahtumia. Paperin rapinasta puhumattakaan.
Ihmisen
ääni on nähty
Turussa aiemmin ainakin 90-luvulla, kun uruguaylainen Jose Serebrier johti
Turun kaupunginorkesteria ja solistina lauloi kapellimestarin vaimo,
Metropolitanissakin esiintynyt Carole Farley.
Poulencin
oopperamusiikkia on tarjolla seuraavaksi Kansallisoopperassa, kun esillä on
varsin harvoin esitettävä Karmeliittain keskusteluja. Ihmisen ääni
on kelpo johdanto sen sävelkieleen.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti