Turun
filharmonisen orkesterin konsertti 12.9.2019. Kapellimestari Janne Nisonen;
solisti Darren Acosta, pasuuna. Mendelssohn, Tiensuu.
Kun Turun filharmonisen
konsertin torstaisen konsertin ensimmäiset, Felix Mendelssohnin Kesäyön unelma -alkusoiton
(1826) puupuhallinakordit soivat, ne tuntuivat sanovan: Kyllä täällä osataan!
Ja loppu tulikin sitten melkein kuin itsestään.
Samaisen
avauseleen, ne muutamat soinnut ja rytmiset ideat, myös säveltäjä Nikolai Rimski-Korsakov
opiskeli sittemmin ilmeisen tunnollisesti ja toisti ne sinfonisessa runossaan
Scheherazade (1888).
Mikäpä siinä
– kumpikin avaus johdattelee kohti sadunomaisia maailmoita. Turun
Mendelssohn-avauksessa kapellimestari Janne Nisonen olisi kuitenkin voinut
hiukan löysätä suitsia ja antaa sadulle enemmän rehevyyttä ja leikkisyyttä.
Avausnumerossa
lavalla nähtiin sellainenkin soitinharvinaisuus kuin ofikleidi,
vaskipuhaltimiin kuuluva, tenorisaksofonin ja bassoklarinetin risteytykseltä näyttävä
soittopeli, jonka pienehkö osuus on kirjattu partituuriin, mutta kuitenkin se
yleensä soitetaan pasuunalla.
Vitsistä
visioksi
Illan odotetuin
numero, Jukka Tiensuun pasuunakonsertto oli juuri sitä mitä Tiensuulta sopii
odottaa – eli ei mitään ennalta odotettua.
Tämä
konsertto on omiaan purkamaan modernia musiikkia kohtaan tunnettua pelkoa ja
ahdistusta monimutkaisuudesta ja vaikeaselkoisuudesta. Todellisuudessa juuri mitään
noin simppeliä, jopa alkeellisista harvoin kuulee; tätä älköön luultako
negatiiviseksi kommentiksi, päinvastoin, sillä pienistä eleistä syntyy suuri
teos.
Avausosa
kikkailee pasuunalle epätyypillisillä, muutaman äänen mittaisilla,
aksentoiduilla solistin signaaleilla, jotka orkesteri kaikuna toistaa.
Sävelmateriaali vaikuttaa pohjautuvan yhteen ainoaan molliasteikkoon, josta
välillä kuullaan kokonaisia pätkiä ihan sellaisenaan.
Kaunista,
laulavaa hidasta osaa seuraa päätösvalssi, joka ei ole sukua sen enempää
Straussien hovitansseille kuin Brahmsin ja Mahlerin ländlereillekään vaan ehkä
eniten Ravelin La Valselle. Kaikessa on hurmaavalla tavalla aina ripaus jotain
liikaa, mikä on omiaan pitämään kuulijan varpaillaan.
Kokonaisuutena
konsertto on silattu hyvin omaperäisellä, kierolla huumorilla (sitä kai se on?),
kuten niin usein ennenkin Tiensuun sävellyksissä. Solisti Darren Acosta otti
tehtävästään kaiken irti – aivan suvereeni veto.
Kapellimestarilla
koreografiansa
Istunto
päättyi Mendelssohnin kolmanteen sinfoniaan, mutta koska po. säveltäjän
sinfonioiden numerointi on suorastaan oma tieteenalansa, selvintä lienee puhua
teoksesta sen lisänimellä, Skottilainen.
Mendelssohnin
sinfonioista se on suurin ja vaikuttavin. Kaikilta osatekijöiltään musiikki
saavuttaa jo 1800-luvun alkupuolella myöhäisromantiikan teosten mittasuhteet ja
nousee hyvinkin Brahmsin sinfonioiden rinnalle.
Kapellimestari
Nisonen viittoi informatiivisesti ja ansiokkaasti, mutta hiukan tahatonta
komiikkaakin hänen gestiikkaansa sisältyi. Johtaja ilmiselvästi osasi asiansa,
mutta kun nuori maestro antaa vasen käsi lanteilla ja oikea pystyssä vaskien
raikua – se tuntuu eleeltä, joka on harjoiteltu, ei partituurin vaan peilin ääressä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti