Turun
filharmonisen orkesterin konsertti Turun konserttitalossa 6.9.2019. Christian
Vasquez, kapellimestari; Andrei Ionita, sello. Mascagni, Tshaikovski, Mahler.
Tuskin
täyteläisempää romantiikan herkkutarjotinta musiikkiyleisölle voi tarjota kuin
Turun filharmoninen orkesteri teki kauden avauskonsertissaan.
Pelin avaus intermezzolla
Pietro Mascagnin oopperasta Cavalleria rusticana on tietysti helppo veto, mutta
lämmittelynä illan muuta ohjelmaa varten juuri sopiva numero. Kokoluokka nimittäin
kasvoi numero numerolta.
Tshaikovskin
Rokokoo-variaatiot onkin jo aimo harppaus kohti tukevampaa sävelsisältöä
vaikkakin puettuna silkkihepeneisiin. Säveltäjä noudattaa huolitellusti ja
viimeistellen teoksen otsikkoa: musiikki ei uppoudu totutun tshaikovskimaisesti
tunteiden syövereihin vaan leikittelee herkullisesti makustellen aiempien
tyylikausien piirteillä.
Sellokonsertto
(siitähän tässä on kyse) kysyy solistilta kaikenlaisia soiton ominaisuuksia
hiukan eri tavalla kuin moni muu romantiikan ajan konsertto sellolle. Hillitty,
jopa sievistelevä sävelkieli edellyttää solistilta samankaltaista ketteryyttä
ja ymmärrystä pikkiriikkisten detaljien päälle kuin vaikkapa pitsin nypläys.
Viimeistään
finaalissa Tshaikovski sen sijaan vaatii myös muskeleita, tosin ei sillä tavoin
kuin painonnostajalta vaan kuin pikajuoksijalta – ja silti soundin on oltava kuin
samettia. Nuori sellisti Andrei Ionita oli armoitettu tulkki tälle kaikelle.
Soitossa oli harvinaislaatuista, itsestään selvää tarkkuutta ja täydellisyyttä.
Ehkä lopun
huipennuksissa sellon forte olisi saanut nousta selvemmin esiin orkesterin
säestyksestä, mutta niinpä niin – tämä on Turun konserttitalo, jonka
akustiikassa moiset hienoudet eivät hevin toteudu. Ylimääräisenä Ionita
hauskutti yleisöä marssilla Prokofjevin teoksesta, jonka nimeä en pysty
muistamaan.
Ja jälleen
syvemmäs romantiikan syövereihin – ehkä jo niiden läpi, nimittäin Mahlerin
viidenteen sinfoniaan, jossa toden totta kuullaan koko maailma, säveltäjän omia
sanoja käyttääkseni. Japanilainen haiku-runoilija tunnetusti sisällyttää
ikuisuuden kolmeen säkeeseen ja 17 tavuun, mutta Mahlerilta siihen menee 75
minuuttia, ainakin viidennessä sinfoniassa.
Tämän
suurenmoisen teoksen soittaminen on orkesterille työläs iltapuhde. Etenkin
vaskille urakka on huomattava. Jo pelkästään ne soolot: Sinfonia alkaa tutulla
trumpettisignaalilla, ja lisää tulee. Trumpetistia en valitettavasti
tunnistanut, mutta suoritus oli vakuuttava. Vielä enemmän solistista soitettavaa
on käyrätorvella, ja Tanja Nisonen soittikin ne osuudet erinomaisen kauniisti.
Jos nuorta
Verdiä sanotaan historian parhaaksi humppasäveltäjäksi, samaa kunnianimitystä voisi
tarjota foxtrotin sinfonian alalla Mahlerille. Mikään muukaan maanläheinen,
korkeakulttuurista poikkeava ei ole hänelle vierasta, joskaan moukkamaisuudesta
häntä ei voi moittia. Vaikkapa viitosen kuuluisa Adagietto – sellaista ihmeellistä,
sanoin kuvaamatonta kauneutta vain harva säveltäjä on kyennyt luomaan.
Kapellimestari
Christian Vasquezilla oli sinfonia hallussa. Hän karakterisoi osat tyylikkäästi
ja kuitenkin riittävän särmikkäästi. Tansseissa oli mehevästi poljentoa muttei
silti junttausta, eikä hidasta osaa kuorrutettu liialla hidastelulla.
Vasquez
johti Mahlerin ulkomuistista, siis ilman partituuria. Se lienee merkittävä
aikakirjoihin, siinä määrin mittavasta ja uskaliaasta urakasta on kyse. Silti
etenkin sinfonian suuren fuugan muotoon kirjoitetussa päätösosassa ei olisi
ollut pahitteeksi, vaikka kapellimestari olisi pystynyt näyttämään erinäisiä
kinkkisiä sisääntuloja tarkemmin. Olisi varmaan selkiyttänyt sointikuvaa.
MATTI
LEHTONEN
Et tullut ihmetelleeksi, miksi Rokokoo-muunnelmat olivat taas ohjelmassa, kun ne kerran alkuvuodesta soitettiin useampaankin kertaan. Tosin sellokilpailuissa ei Ionitan vedon kaltaisia ole kuultu. Torstain ylimääräisenä hän soitti Svante Henrysonin rautaisen kappaleen Black Run.
VastaaPoista