Marzi
Nymanin Uponnut katedraali Apollossa 30.10.2019. Nyman, kitara; Harri Rantanen,
basso; Anssi Nykänen, rummut. Turku Jazz Orchestra, joht. Tero Lindberg.
Kun kerran
Claude Debussy kirjoitti runsaat sata vuotta sitten ihanan pianopreludin
Uponnut katedraali, on universumin tasapainon säilymisen nimessä vähintäänkin
kohtuullista, että kitaristi-laulaja-säveltäjä Marzi Nyman on luonut
musiikkikokonaisuuden nimeltä Kelluva katedraali.
Syksyn
mittaan saimme kuulla, että Venäjällä on rakennettu kelluva ydinreaktori
tuottamaan energiaa Siperian ankariin, arktisiin oloihin. Kuten nimikin sanoo, Kelluva
katedraali ei tuota sähköä vaan aivan toisenlaista energiaa. Mutta paljon.
Nymanilla
oli Turun-keikallaan Apollossa käytettävissään power trio -kokoonpano ynnä
Turku Jazz Orchestran suuri puhallinsektio. Sellaisesta tiimistä saa paljon
irti, jos osaa ottaa. Ja kyllähän Marzi on osannut.
Mitä se on –
vai onko?
Nyman kertoi
konsertin aluksi omistaneensa koko setin musiikkeineen ja sanoineen
isovanhempiensa rakkaustarinalle, mikä on jo lähtökohdittain kovasti koskettava
ja kiehtova idea. Mikä maailmassa ja ihmisessä on muuttunut aikojen mennen?
Vastausta ei ole, mutta asian pohtiminen on tärkeää.
Nymanin
musiikki on aikamoista. Onko se jazzia vai rockia vai räppiä vai gospelia vai
metallia vai balladia? No tietysti on – eli Marzi-musiikkia. Muusikot eivät
useastikaan halua aikaansaannoksiaan lokeroitavan mihinkään karsinaan, mutta
minusta jonkinlainen vertaaminen ja luonnehtiminen on tärkeää, ja juuri siinä
”lokerointi” on tarpeellinen väline.
Uponnut
katedraali toi minulle mieleen Ultra Bran ja Rammsteinin yhdistelmän
ryyditettynä Mike Keneallyn kitarataidoilla. Musiikki muuttuu biisi biisiltä:
jos yksi on yhtä, seuraava ei ainakaan ole sitä samaa.
Luontevasti
keskiössä
Keskiössä
oli Nyman itse, asemassa, joka on hänen kaltaiselleen muusikolla luonteva, jopa
vääjäämätön. Riippumatta siitä, millaiset kriteerit sähkökitaran soitolle
asettaa, Marzi on suvereeni. Hän käyttelee kaikua ja muita efektikojeita
nokkelasti, mutta ne eivät koskaan varasta pääosaa.
Sointusatsi
muuntautuu lennokkaasti, vailla huolta mistään perinteen kahleista, samoin
melodia. Ja onhan Nymanin kitarismi aina yhden messun väärtti. Soittotekniikka
mahdollistaa taivaallisennopeat juoksutukset ja mitkä tahansa kikat laidasta
laitaan. Mutta kuten tiedetään tekniikka ilman dynamiikkaa on pitkästyttävää,
eikä Nyman sellaiseen sorru.
Jos nyt
pikkiriikkisen jäin jotain kaipaamaan, niin se on blues-henkinen, verkkainen ja
hidastempoinen improvisointi, laulavan soundin demonstrointi. Mitäpä tuosta
silti – eihän bluesia kaikkialle tarvitse ujuttaa.
Nymanin
rytmiryhmä, rumpali Anssi Nykänen ja basisti Harri Rantanen, edustaa parasta ja
svengaavinta taituruutta, jota markkinoilta saa. Myös Turku Jazz Orchestran
riveistä kuultiin tyylikkäitä soolosuorituksia, ja kokoonpanona Tero Lindbergin
johtama soittokunta oli kaikin kohdin tehtävän tasolla.
Kaiken
soitannollisen ilotulituksen ohessa Nyman on myös oivallinen tarinankertoja,
trubaduuri suorastaan. Sen osoitti viimeistään konsertin lopulla kuultu Vanha
mies ja ballerina (toivottavasti muistan biisin nimen oikein) – koskettava,
todenoloinen tarina, eikä liikuttavuudessaankaan yhtään banaali.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti