Turun
kitarafestivaalin konsertti Wäinö Aaltosen museossa 15.10.2019. Patrik Kleemola
ja Timo Korhonen, kitara; Ilari Lehtinen, huilu; Erkki Lahesmaa, sello; Pia
Pajala, sopraano. Sor, Brouwer, Gnattali, Piazzolla, Villa-Lobos, Falla.
Tähän alati
synkkenevään syksyiseen aikaan tuskin mikään uppoaa niin vastaansanomattomasti
kuin kitaramusiikki ja eteläisissä maissa sävelletty musiikki, ja juuri sitä
Turun kitarafestivaalin konsertti WAM:ssa tarjosi.
Säveltäjänimet
olivat suurelta osin varsin vieraita, ja teokset kevyeksi luonnehdittavissa,
mutta keveys ei kuitenkaan saanut kokonaisuutta tuntumaan mitenkään banaalilta
vaan itse asiassa hyvinkin henkevältä.
Kompassin
kanssa musiikkiin
Suunnan
viitoitti heti avauskappale, Fernando Sorin divertimento kahdelle kitaralle –
näpsäkkää ja viihdyttävää säveltaidetta, jonka eleganssin saavuttaminen
kuitenkin vaatii herkkää sormea ja tuntumaa musiikin luonteeseen.
Kitaristit
Patrik Kleeemola ja Timo Korhonen palasivat vielä myöhemmin yhteisen astian
ääreen Fernando Sorin teoksessa Souvenir de Russie.
Venäläissäveltäjä
Tshaikovski muisteli etelää sekstetossaan Muistoja Firenzestä (1890), ja jos
niin halutaan ajatella, se on vastapalvelus espanjalaiskollega Sorille, jonka Muistot
Venäjältä on kirjoitettu jo 1837. Tshaikovskia ei nyt kuultu, mutta Soria
sitäkin hienommin esitettynä.
Klassista ja
kansanomaista
Leo
Brouwerin nimi ei ole helposti sivuutettavissa aikamme kitaramusiikin alalla.
Elegia huilulle ja kitaralle sisältää monenkirjavia ideoita, erilaisia eleitä
ja efektejä ja päälle päätteeksi ryhdikkään barokkihenkisen tanssin.
Ihastuttava tuttavuus.
Huilisti
Ilari Lehtinen ja Kleemola soittivat yhdessä myös kaksi osaa alati suositun
Astor Piazzollan teoksesta Tangon historia. Suosion syitä ei tarvitse kaukaa
hakea. Säveltäjän kieli viettelee samalla jazz-tyylisillä piirteillä kuin
klassisilla hahmoillakin – ja kaikki silattuina alkuperäisen tangon hengellä.
Minulle
konsertin huipennus oli brasilialaisen Radamés Gnattalin sonaatti sellolle ja
kitaralle – ankaran, klassisen muodon puitteilla hyvinkin väkevää emootiota ja
vapaata irtonaisuutta. Sellisti Erkki Lahesmaa ja Kleemola saivat musiikista
kaikki finessitkin esiin.
Päätökseksi
palattiin vielä sekä Brasiliaan että Espanjaan. Sopraano Pia Pajala ja Kleemola
esittivät ensin Heitor Villa-Lobosin laulu Modinha ja sen jälkeen tutun aarian
viidennestä Bachianas Brasileiras -sarjasta. Ylimääräisenä kuultiin vielä osa
Manuel Fallan espanjalaisista kansanlauluista.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti