Turun
filharmonisen orkesterin konsertti 11.10.2019. Kapellimestari Ari Rasilainen;
solistit Patrik Kleemola, kitara ja Juha-Pekka Vikman, viulu. Ravel, Ponce,
Takemitsu, Elgar.
Turun
filharmonikkojen tämän viikon konsertti käyköön hyväksi esimerkiksi siitä,
miten tehdään kiinnostava ja kriittisen katselun kestävä ohjelma käyttämättä ilmiselviä
teosvalintoja.
Maurice
Ravelin iki-ihana Pavane kuolleelle prinsessalle on omiaan voittamaan
puolelleen paatuneimmankin kuuntelijan ja herkistämään vastaanottoväylät muulle
musiikille. Kapellimestari Ari Rasilainen ei tehnyt teoksesta mitään oman
sankaruutensa muistomerkkiä, vaan johdatteli musiikin sivistynein ja hillityin
ideoin maaliinsa.
Kitaramusiikkia
Meksikosta
Illan
teemana oli kylläkin kitaramusiikki, jota ei turhan usein kuulla
sinfoniakonserteissa. Patrik Kleemola avasi johtamansa Turku Guitar Festivalin
soittamalla soolo-osuuden Manuel Poncen kitarakonsertossa. Meksikolainen
klassinen musiikki saa sangen harvoin ääntään kuuluviin konserttiohjelmissa, ja
siinäkin mielessä teos puoltaa paikkaansa kaikin puolin.
Poncen
musiikkia tässä konsertossa (1941) on vaikea määrittää minkään saman aikakauden
yleiseurooppalaisten tyylisuuntien pohjalta. Ehkä se on etnispohjaista
myöhäisromantiikkaa tai impressionismia idiomaattisesti kitaralle kirjoitettuna.
Joka tapauksessa Kleemola soitti konserton ehdottomalla varmuudella ja
tyylitajulla.
Spektiren
laulua
Toru
Takemitsun teos Spectral Canticle on nimeään myöten aikansa lapsi.
Yläsävelharmonioille perustuva tekniikka oli kovassa kurssissa Suomessakin aina
1990-luvulle saakka, mistä meillä on todistusaineistona koko joukko maan
eturivin säveltäjien teoksia. Sittemmin tonaalisuuteen viittavat ideat koettiin
jälleen käyttökelpoisiksi… niin muuttuu maailma, pyörien…
Takemitsun
lähestymistapa asiaan on varsin auvoisa, valoa ja kimmeltäviä, kuulaita sointeja
etsivä – tapaa kutsutaankin hyvästä syystä uusimpressionistiseksi. Viulu ja
kitara ovat mitä luonteenomaisimmat soolosoittimet Takemitsun sävelkielelle, ja
orkesterin konserttimestarina tutuksi tullut Juha-Pekka Vikman yhdessä
Kleemolan kanssa muodostivat oivallisen taistelijaparin.
Spectral
Canticle on kylläkin sen verran hankala teos, että se olisi tarvinnut tätä
esitystä varten hyvinkin vielä yhden harjoituspäivän; jos kohta solistien
välinen kommunikaatio toimikin parahultaisesti, orkesterin ja solistien välinen
synkroni lipsui tiukoissa paikoissa turhan kuuluvasti, ja tästä kapellimestari
Rasilainen saa kyllä ottaa syyn kontolleen.
Konsertin
päätös, Edward Elgarin In the South starttaa lähes straussmaisella tarmolla, ja
vaikutelmaa täydentää vaskien rehevä käyttö. Laajahko teos on jokseenkin
hankala hahmottaa, ehkä jotain rondoon vivahtavaa. Orkesteriväreillä ilottelua
kyllä kuullaan peribrittiläistä musiikkia enemmän, ja ainakin
kuriositeettiarvonsa vuoksi teos ansaitsi oikein hyvin tulle soitetuksi.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti