torstai 17. lokakuuta 2019

Voimalla kymmenen kielen



Turun kitarafestivaalin konsertti Sibelius-museossa 16.10.2019. Nicolò Spera, 10-kielinen kitara. Granados, Mompou, J.S. Bach.
Siinä missä kitaristin pitämä resitaali on esimerkiksi Turun kokoisessa kaupungissa jokseenkin harvinainen tapaus, rariteettikerroin kohoaa taivaisiin soittajan musisoidessa 10-kielisellä kitaralla eli dekakordilla.
Nicolò Spera aloitti valikoimalla espanjalaista kitaramusiikkia – joka tosin soittajan mukaan oli kaikilta osin alun perin kirjoitettu pianolle. Enrique Granadosin säkenöivät sävelet saivat rinnalleen Federico Mompoun introvertit tunnelmat.
Espanjalaisen musiikin ominaispiirteitä on hieman vaikea luonnehtia käyttämällä vertailukohtana yleiseurooppalaisia tyylikausia ja muotivirtauksia. Musiikki vaikuttaa kansanomaiselta, muttei varmastikaan noudata folkloren piirteitä sellaisenaan (vrt. Sibeliuksen kansallisromantiikka).
Musiikki on selvästi tonaalista, muttei kuitenkaan kiinni myöhäisromantiikan tutuista modulaatiosäännöissä. Se on impressionistista, muttei kuitenkaan Debussyn hengessä. Lienee syytä kutsua sitä rehdin pelin hengessä espanjalaiseksi ja sellaisena omilla ehdoillaan operoivaksi säveltaiteeksi.
Kitara vaikuttaa olevan sille idiomaattinen tulkki. Vaikka kitaran dynaaminen skaala onkin suppeahko, monenlaiset tehot ovat ominaisia sille – ja vain sille. Rytmin keskeinen asema piirtyy jäntevästi esiin. Ja jos kohta fortet jäävät moneen muuhun instrumenttiin verrattuna laimeiksi, skaalan pianissimoulottuvuutta voi avartaa vaikuttavalla tavalla, kuten Spera tekikin.
10-kielisen kitaran soundimaailma teki suuren vaikutuksen: lukuisat vapaasti resonoivat kielet luovat omalaatuisen huminan, jota tuskin voi sellaisena jäljitellä muilla soittimilla.
Spera päätti ohjelmansa Bachin kuudenteen sellosarjaan, joka kuultiin D-duurin sijasta C-duurissa. Muutosta tuskin voi pitää suurena syntinä – olihan Bach itse mitä suurimmassa määrin käytännön muusikko, jolle tilanteen vaatimat sovellukset lienivät arkipäivää.
Spera luonnehti sarjan tanssit elegantisti ja aistikkaasti, ja etenkin kakkos-gavotissa hän antoi esimerkin siitä, miten hiljaa musiikkia todellakin voi soittaa ilman, että se menettää rahtuakaan ilmaisuvoimastaan.
Vanhan vitsin mukaan kitaristin elämästä puolet kuluu soittimen virittämiseen. En uskalla edes kuvitella, mikä mahtaakaan olla tässä mielessä 10-kielisen kitaran soittajan kohtalo…
                                                                                      
                                                                                       MATTI LEHTONEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jumalten tuhon ydin saadaan esiin KO:n produktiossa

  Ring olisi nyt ehdottomasti nähtävä syklinä! Richard Wagnerin Jumalten tuho Suomen kansallisoopperassa 25.5.2024. Kovan onnen produkti...