César
Franckin urkuteokset, ensimmäinen konsertti Turun tuomiokirkossa 20.10.2019. Markku
Hietaharju.
Belgialaissyntyisen
mutta Ranskassa elämäntyönsä tehneen säveltäjän César Franckin (1822-90)
musiikkia ei nykyisin kuule missään muualla kuin urkukonserteissa – ainakaan Suomessa.
Siksipä onkin tärkeää ja huomion arvoista, että ne tuodaan esille, edes uruilla,
ja nimenomaan niillä.
Franck on
ensisijaisesti lyyrikko, ja ajattelisin hänen olevan taiteellisesti sukua lähinnä
Griegille ja ehkä myös Faurélle. Heillä kaikilla on hyvin aistikas ja
herkkävireinen tuntuma säveltaiteeseen ja sen myötä hyvin omalaatuinen
tuotanto.
Vaikka
heiltä puuttuu samanlainen sankarin glooria kuin vaikkapa Beethovenilta tai
sensaatiomainen uudistajan kruunu kuin Wagnerilta, he silti ovat jättäneet
omintakeisen, lähtemättömän jäljen historiaan.
Franckin
urkumusiikki on suorastaan kummallista. Ideat lymyävät rikkaaseen
soittimelliseen satsiin kätkettyinä ja vain harvoin puhkeavat suureen
melodiseen kukkaan. Mutta esimerkiksi opuksessa 18 Franck osoittaa taskussaan
olevan vaikka mitä – melodia vuoroin avautuu ja piilottelee kummallisesti
purkautuvan 9/8- tahtilajin (tai jotain sinnepäin) uumenissa.
Franck
kirjoittaa polyfonista musiikkia, muttei juuri koskaan tutuissa polyfonian
raameissa, kuten fuuga, kaanon tai mikään niiden erityisemmistä ilmenemismuodoista.
Jos toisen suuren urkusäveltäjän, Max Regerin (1873-1916) voi ajatella
jatkaneen Bachin polyfoniaperinnettä, César Franck tekee jokseenkin kaiken
toisin.
Frankin urkumusiikkia
voisikin sanoa piilopolyfoniseksi. Musiikki kuulostaa vapaasti virtaavalta
fantasialta tai jatkuvasti elävältä muunnelmien ketjulta, kunnes sen pohjalta
löytyykin tuttu aihelma muiden stemmojen luodessa eloisaa kudosta. Kun Bach
kirjoitti suurenmoisia, oppikirjaksi kelpaavia fuugia, Händel teki vapaampaa
polyfonista kudosta - ehkä Franckin tyylillinen esi-isä.
Markku
Hietaharju soitti Franck-konserttiensa ensimmäisessä osassa säveltäjän opukset
16-21, jotka tarjoavat hyvän tarttumapinnan asiaan. Hän sai säveltäjälle
ominaisen lyyrisesti väreilevän sävelkielen erinomaisesti esiin ja antoi
kosolti potkua niin harvoihin Franckin forteihin.
Sivumennen
sanoen elämme konserttisyksyn kiihkeintä kautta – viime viikollakin Turussa
järjestettiin ainakin kuusi korkeatasoista soittoiltamaa. Emme kuitenkaan ole
Lontoossa, ja tämäkin tilanne muuttuu drastisesti vuodenvaihteen jälkeen.
Toivoisi
siis kuulijoiden ottavan lukuisista tilaisuuksista vaarin ja toisaalta
konserttien järjestäjien oppivan luomaan konsertteja hiljaisiin alkusyksyihin
ja vuodenvaihteen jälkeisiin suvantoihin.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti