Turun
kitarafestivaalin päätöskonsertti Turun tuomiokirkossa 19.10.2019. Patrik
Kleemola, kitara; Katja Kolehmainen, sello; Juha-Pekka Vikman, viulu.
Piacentini, Livorsi, Gerung, Heiniö, Juha T. Koskinen.
Turun
kitarafestivaalin ohjelma ja samalla sen johtajan Patrik Kleemolan hirmuinen
työtaakka päättyi lauantaina modernin musiikin konserttiin Turun tuomiokirkon
Tarkk’ampujan kappelissa, ja kuultavana oli aimo annos tinkimättömintä oman
aikamme kamarimusiikkia – kitara pääosassa.
Illan
ohjelmaa voi minusta kehua yksipuiseksi, muttei kuitenkaan haukkua
yksipuoliseksi. Tarkoitan sitä, että ohjelma oli koottu musiikista, joka
nimenomaan elää hermoherkästi juuri tämän ajan estetiikasta – siis ei
retroromantiikkaa, ei uusklassismia, ei vihjauksia menneeseen… paitsi vähän,
mutta siitä enemmän tuonnempana.
Esillä oli
kaksi teosta ensiesityksenä Suomessa, yksi vallan kantaesityksenä.
Riccardo
Piacentinin (s. 1958) Yantra (1988) tarjoaa kitaralle idiomaattista
soitettavaa. Musiikki sisältää piirteitä muun muassa minimalismista, mutta
pääosin sen sävelkieli pitäytyy ankarammassa modernismissa.
Vedenalaisia
ihmeitä
Paola
Livorsin (s. 1967) In a Cranny of Life (2018) vetoaa ihmeellisellä
impressionistisella tunnelmallaan - musiikillisia maisemia vedenalaisesta
maailmasta - ja antaa kullekin teoksen neljästä osasta varmakätisesti oman
karakterin. Livorsi laventaa kitaran ilmaisupalettia slide-putken käytöllä,
mutta pysyy siinä hillityissä ja hallituissa rajoissa.
Hans-Jürgen
Gerungin (s. 1960) Letzter Frost (2017 esittelee kolme suomalaista kansanlaulua
(vain kaksi minulle tuttuja) luomalla niille omalaatuiset, hyvinkin
ankarailmeisen raamit. Kuten tunnettua, meikäläiset kansansävelmät ovat kovin
usein mollin ja elegian läpitunkemia, joten ulkopuolisen tulkitsijan tulkinta
antaa uuden tavan arvioida niitä.
Teoksen
kuluessa päästiin kohdittain ihka-aitoihin Charles Ives -tyylisiin tunnelmiin,
kun Tuomiokirkon seinien läpi kantautui kirkkosalissa samaan aikaan käynnissä
olleen hääjuhlan myötä urkujen mixtur-äänikertojen jyly. Jos tilanteen
vääjäämättömät humoristiset piirteet karsitaan pois, voidaan todeta vain
sattumuksen olleen kiusallinen.
Mikko
Heiniön (s. 1948) Lassi Nummen runojen innoittama Mot Natten (2018) sellolle ja
kitaralle koettelee soitinten ilmaisuvoimaa paitsi perinteisten soittotapojen
myös perkussiivisten mahdollisuuksien alalla. Sellisti Katja Kolehmainen ja
Kleemola olivat Heiniön musiikissa kuin kotonaan.
Kehityskelpoinen
baritoni
Konsertti
päättyi kantaesitykseen, Juha T. Koskisen trioon viululle, sellolle ja
kitaralle Das zur Ruhe kommen der Mondscheibe im Herzen. Se tarjoaa ehtaa
jälkisarjallisuutta ainakin teoksen alkupuolella, kunnes kitaristin esittämä
vertahyytävä karjaisu puolivälin tienoilla kääntää musiikin ominaislaadun, ja
lopulla kuullankin lempeitä liukumia tonaalisuuteen ja siitä pois
Moinen yllätys
on jännittävä viitatessaan sekä itse teokseen että sen ulkopuolelle; ajattelen
tietenkin modernin sävelkielen vastaanottoa ja sen vaikeuksia aikamme
maailmassa. Viulisti Juha-Pekka Vikman, Kolehmainen ja Kleemola esittivät
uutuuden antaumuksella, ja karjahduksen vakuuttavuuden perusteella voisin
povata Kleemolalle uraa myös baritonilaulun alalla.
MATTI
LEHTONEN
Kiitokset taas Matille tästä journalistisesta myyräntyöstä, joka Turussa on tosiaan tarpeen. Pieni reunahuomautus: kuten ohjelmalehtikin kertoi, Mot natten on Bo Carpelanin eikä Lassi Nummen runojen innoittama.— Onko näissä blogeissa jokin sellainen reunaehto, joka estää typografisen erittelyn? Nyt ei heti näe missä ingressi päättyy ja missä tulee väliotsikko.
VastaaPoistaKiusallinen kömmähdys tuo Nummi/Carpelan-särö, joka ruoskii kirjoittajaa tekemään työnsä entistä huolellisemmin.
VastaaPoistaTaidan kumminkin jättää ainakin joksikin aikaa myyräntyön tekemättä.
VastaaPoista