Kuninkaantien
muusikot ja Les Abbagliati Turun VPK:n talossa 17.10.2019. Soetkin Elbers,
sopraano; Marieke van Ransbeeck, musette; Annelies Decock, konserttimestari.
Helmont, Fiocco, Corrette, Maldere, Boismortier, Gossec.
Kun puhe
kääntyy musiikin alalla flaamilaiseen barokkiin ja soittimeen nimeltä musette,
aika harvan rinta pöyhistyy rottingille asiantuntemusta uhkuen. Itse asiassa
ainakin itse jouduin kaivamaan muistini syvimpiä kerrostumia - ja samalla
soveltamaan käytäntöön niitä ammoin opittuja tietoja, jotka ovat ohjenuorana
tällaista musiikkia havainnoitaessa.
Musette
lukeutuu niihin soittimiin, jotka ovat kutistuneet vain sanoiksi historiankirjojen
sivuille. Sillä on seuranaan monta muuta instrumenttia, jousisoittimia ja
puhaltimia, jotka tunnetaan lähinnä kuvista. Havainnollisuus on siis enemmän
kuin tarpeen, joten Kuninkaantien muusikkojen ja Les Abbagliatin yhteinen
konsertti torstaina Turussa vastasi moneenkin tilaukseen.
Sivistynyt
säkkipilli
Musette on
pienikokoinen säkkipilli, johon ilmanpaineen tuottaa soittajan kainalon alla
pidettävä palje. Musetten soiviin ominaisuuksiin lukeutuu säkkipillin tavoin
kaiken taustana soiva borduna-sävel, joka osaltaan rajoittaa soittimelle
soveltuvia sävellajeja; rajoitus ei tosin ole kovin merkittävä, sillä esimerkiksi
monet aikakauden puhaltimista ovat käyttökelpoisia vain valikoiduissa
tonaliteeteissa.
Musetten
ääni on hiukan arkisen kuuloinen, lähinnä kai vanhanaikaisen oboen kaltainen,
mutta tietenkin sillä saadaan aikaan sävykästä ja jännittävää musiikkia, kuten
Marieke van Ransbeeck osoitti Michel Correnten (1707-95) konsertossa.
Myöhempi
maailma ei juurikaan käyttänyt musettea soittimena, mutta antoi muutaman kerran
sen sävelmaailmaa sivuten teoksen tai sen osan nimeksi Musette. Suomalaisille tutuin Musette lienee
Sibeliuksen Kuningas Kristian II -näytelmämusiikin kolmas osa, jolle jo aikalaiset
irvileuat sorvasivat sanat ”Minä mene Kämpiin takaisin…”.
Aarrearkku
-Pandoran lipas?
Kotimaisen
Kuninkaantien muusikot -kokoonpanon vieraana soitti tällä kertaa belgialainen
Les Abbagliati -yhtye. Musisointi korosti tyylipuhtaasti ja värikkäästi musiikin
piirteitä, kuten soitinryhmien vuoropuhelua, terassidynamiikkaa, aikoinaan
uusia harmonian ideoita ja fraseerausta.
Konsertin
toinen solisti, sopraano Soetkin Elbers lauloi hienostuneesti keveällä ja
ketterällä mutta ilmaisuvoimaisella äänellään Joseph-Hector Fioccon (1703-41)
jeremiadin kuin Fracois-Joseph Gossecin (1734-1829) maallisen aariankin.
Konsertin
kiintoisin teos oli mielestäni kuitenkin Pieter van Malderen (1729-69) sinfonia; tosin
myönnän myötämielisyyteni heränneen suurelta osin siitä, että tässä säveltäjä
kykenee jo toteuttamaan sinfonista rakennetta vahvalla ja genreen sopivalla
tavalla aina soitinnuksesta alkaen, mihin harvat aikalaiset ylsivät. Modernius
tai uudistushenkisyys eivät sinänsä ole hyvän musiikin määreitä.
Musiikin
historia on ihmeellinen aarrearkku (ellei suorastaan Pandoran lipas…): kun jotain
kuvittelet osaavasi, huomaat vain tulleesi uuden oven eteen - sen avattuasi löydät
taas itsesi uuden aarniometsän reunalta, ja sen uumenet kätkevät sisäänsä mitä
omalaatuisimpia olentoja. Voin vain vilpittömästi onnitella jokaista
tutkimusmatkalle lähtenyttä – malttia ja rohkeutta!
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti