Richard
Strauss: Ariadne auf Naxos Porin Promenadisalissa 14.11.2019., johtajana Tibor
Bogányi. Camilla Nylund – Ariadne; Anton Saris – Bacchus; Johanna Lehesvuori –
Zerbinetta; Johannes Pessi – Harlekiini; Karoliina Laurila – Dryadi; Reetta
Haavisto – Najadi; Solja Virta – Kaiku; Ville Salonen – Scaramouche; Antti
Pakkanen – Truffaldin; Simo Mäkinen – Brighella. Satakunnan musiikkijuhlat ja
Pori Sinfonietta.
Porilaiselle
oopperatyölle ei sittenkään isketty viimeistä niittiä pari vuotta sitten, kun
perinteikäs, nelisenkymmentä vuotta toiminut Porin ooppera ry. ajautui
vararikkoon toteutettuaan juuri ehkä hienoimman produktionsa, Aulis Sallisen
Ratsumiehen.
Taidanpa
jättää jutut Fenix-linnun lentelyistä runoilematta ja sen sijaan keskittyä
uuteen satakuntalaiseen oopperatoimintaan, josta esimerkkinä kuultiin keskiviikkona
konserttiesityksenä Richard Straussin teos Ariadne auf Naxos.
Mutkan takana
inhimillisyyden aarre
Straussin
oopperoiden ei juuri luulisi olevan alueoopperoiden heiniä, mutta niinpä vain
Ariadne auf Naxos nähdään melko useinkin eri puolilla Suomea, tosin aina
konserttiesityksenä. Ratkaisua ja sen melkoista suosiota suotakoon hiukan
ihmeteltävän.
Osittain se
selittyy teoksen orkesterin kautta: Yleensä Straussin oopperat vaativat valtavan,
satahenkisen soittokunnan, mutta Aradnessa selvitään
kamariorkesterikokoonpanolla. Toisekseen, vain muutama teoksen suuresta
solistikunnasta on erityisen vaativia; älköön tarkoitustani kuitenkaan
ymmärrettäkö väärin – jokaisen oopperan jokainen rooli vaatii osaamista.
Viime
kädessä Ariadne auf Naxos on eetokseltaan samankaltainen teos kuin monet
Mozartin oopperat ja Straussin omat teokset. Se julistaa rakkautta, lankeamisen
inhimillisyyttä ja anteeksiannon välttämättömyyttä – niin, eiköhän siinä ole
jokseenkin kaikki, mitä aikamme kireys ja suvaitsemattomuus kaipaisi?
Leikkaus vie
näytelmältä mielekkyyden
Ariadne on
tyypillinen aikakautensa – ja itse asiassa jo Mozartin ajan – hedelmä eli
näytelmä, jossa ollaan tekemässä näytelmää. Soppaa syntyy riittämiin, lähes
operettimaiseen henkeen tilanteista, joissa tapahtumat ja esiintyjien roolit
sekoittuvat. Samaa ideaa on omana aikanamme hyödyntänyt esimerkiksi Mikko
Heiniö oopperassaan Käärmeen hetki (2006).
Ariadnen
tasojen vaihtumisen vauhdissa pysyminen kyllä kaipaisi kipeästi näyttämötyötä,
etenkin tiukkaa henkilöohjausta tuekseen. Porissa Straussin Ariadnesta oli
tylysti leikattu koko prologi pois, noin 40 minuuttia, mikä lähentelee jo rikosta.
Kokonaisen
tapahtumia taustoittavan osan poistaminen muuttuu touhun ihan absurdiksi ja
irrationaaliksi replikoinniksi: Mitä Ariadne suree? Ketä kukin kaipaa ja kenen
perään haikailee? Mistä luolasta henkilöt puhuvat? Kuka on Kirke? Ja niin
edelleen. Onneksi jäljellä on musiikki, jota mielekseen kuuntelee, vaikkei
tekstissä tolkkua olisikaan.
Ainakin
olisi tarvittu esityksen alkuun riittävä selostus, mitä oikein lavalla tapahtuu
ja miksi. Vähintäänkin noin suuren osan leikkaaminen, yli neljännes
kokonaiskestosta, olisi pitänyt kertoa yleisölle!
Hyvää laatua
– ja huippua
Onneksi
musiikillinen toteutus oli laatutyötä. Straussin myöhäisromanttinen tyyli istuu
kapellimestari Tibor Bogányin näppeihin kuin valettuna, ja monin
keikkasoittajin vahvistettu Pori Sinfonietta oli tiivistii kiinni säveltäjän
ideoissa.
Kunnon kehut
ansaitsee myös solistikunta. Ariadnen roolihahmoista puuttui lyhentämisen takia
koko joukko, mutta mukana olleet olivat tehtävän tasolla. Mieskvartetti,
Johannes Pessi, Ville Salonen, Antti Pakkanen ja Simo Mäkinen oli aivan
moitteeton, samoin naistrio, Karoliina Laurila, Reetta Haavisto ja Solja Virta.
Tätä kvaliteettia vaaditaan nykyään alueoopperassakin.
Koloratuurirooli
Zerbinetta on oivallinen tehtävä tehdä suuri vaikutus – tai jättää tekemättä.
Johanna Lehesvuori teki suorastaan järjettömän kokoisen aariansa erinomaisen taidokkaasti
ja hallitusti. Hän kuulostaa matalalla alueella eineen verran lyyriseltä
sopraanolta, mutta silti koloratuurin lakisäveletkin sieltä tulevat. Vain hiven
Glanzia sinne yläkertaan…
Tenori Anton
Saris lauloin huolitellusti Bacchuksen osan, vaikka olikin hieman väärässä
roolissa.
Mutta sitten
nimiroolissa Camilla Nylund – aivan huikea kvaliteetti! Mikä ihmeellinen
levollisuus ja syvällisyys fraseerauksessa! Ariadne vaatii fortissimoa vain ihan
lopussa, mutta kun hetki oli käsillä, kaikki oli valmiina – täydellistä,
täyteläistä eikä hiventäkään huutamisesta.
Nylund
debytoi parin viikon päästä Metropolitanissa niinikään Strauss-roolissa,
Ruusuritarin Marsalkattarena. Melkoisen mittakaavan häpeä, ettei hän kerännyt
Poriin täyttä salia. Olikohan markkinoinnissa kaikki kohdallaan?
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti