Turun
konservatorion kamarikuoron elektroakustisen musiikin konsertti Piuhat kiinni!
Sigyn-salissa 12.11.2019. , johtajana Timo Lehtovaara. Lauri Lehtinen,
elektroniikka; Siiri Ylijoki, piano; Tarmo Riutta, viulu. Esaias Järnegard, Zack
Pentecost, Kaija Saariaho, Ilari Hongisto, Eivind Buene.
Elektroakustinen
musiikki eli nauhamusiikki on jo pitkään pääasiassa loistanut poissaolollaan
taidemusiikin konserteista. Ääninauhalle (nykyisin luonnollisesti
tietokoneelle) taltioidun, eri tavoin käsitellyn äänen käyttäminen sävellyksenä
tai sen osana on vuosikymmeniä vanha ilmiö, mutta esimerkiksi Suomessa se ei
juurikaan ole noussut kuriositeettia kummoisempaan asemaan.
Muutamaa
säveltäjää lukuun ottamatta! Esitetyin ja suosituin suomalainen ääninauhaa
hyödyntävä teos on epäilemättä Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticus. Laajimmin
elektronimusiikkia soveltanut säveltäjä on kylläkin Kaija Saariaho, jonka
tuotannossa ääninauhan käyttö on suorastaan läpikäyvä juonne.
Idealla vahvat
tukipuut
Turun
konservatorion kamarikuoron (TKKK) johtajan Timo Lehtovaaran idea koota
kokonainen konserttiohjelma musiikista kuorolle ja nauhalle on siis hauska ja
pedagogisessa mielessäkin kiinnostava hanke – puhumattakaan sen silkoista
taiteellisista mahdollisuuksista.
Kuten
mainittu Cantus Arcticuskin osoittaa, nauhamusiikin mahdollisuudet tuntuvat
kirvoittavan säveltäjistä ensisijaisesti impressionistishenkistä, laveaa
maalailua, ja kuoromusiikista puhuttaessa laulustemmat yhdistyneinä nauhalta kuultuun
soundimaailmaan toteuttavat yhdessä nimenomaan verkkaisesti avartuvia ja
muuntuvia sointikenttiä.
Avauskappale
Esaias Järnegardin Omkring ett hav (2006) koostuu nauhan lisäksi kuoron osalta
paljolti erilaisista efektiäänistä ja tiheistä klusterisoinnuista, joita eri
tavoin sekoittaen saadaan aikaan jännittäviä soinnillisia pintoja
Zack
Pentecostin teos Tesla’s reflections of light (2017) kuorolle, pianolle ja
ääninauhalle vie kuulokuvan vääjäämättä lähelle progressiivisen rockin maailmaa
– ilmiö, joka illan mittaan tuli vielä useasti mieleen, ja joka
sävellystekniikkansakin puolesta on erittäin sopiva, suorastaan vääjäämätön
vertailukohta.
Verkkaista
ja avaraa
Kaija
Saariahon Tag des Jahrs (2001) on alalla jo jonkinlainen klassikko. Teoksen
musiikki tuo esiin ne säveltäjän musiikilliset keinovarat, jotka ovat
muotoutuneet hänelle tunnusmerkeiksi; niitä Saariaho on käyttänyt
kaikenlaisissa teoksissa kamarimusiikista oopperaan – omintakeisesti ja aina
suurella herkkyydellä.
Verkkainen
musiikin pulssi ja raukeasti levittäytyvät sointipinnat, siinä alkoi olla koko
konsertin pohjimmainen tarina. Sitä jatkoi vielä ennen väliaikaa
kantaesityksenä kuultu Ilari Hongiston Parvi – joka tosin lavensi ilmaisupalettia
käyttämällä hyväkseen Sigyn-salin tilaa – ja väliajan jälkeen saman säveltäjän
Kävellen (2007).
Eivind
Buenen Allsang (2009), joka lisää esityskokoonpanoon viulun, lisäsi uutena
ryytinä musiikin kirjoon kansanmusiikin, saamelaisesti kalskahtavan joiun, joka
olikin taiten nivottu sävelkielen sisuksiin.
Kontrasteja
kaivataan
Kuten jo
edellä vihjaisin, TKKK:n nyt esittämää musiikkia voisi siis mielestäni verrata
vaikka proge-bändi King Crimsonin aikaansaannoksiin viime vuosina. Avarilla
sointikentillä ja elektronimusiikilla on suuri rooli, ja soundimaailman
samankaltaisuus on aivan ilmeinen.
Erilaisuuskin
tulee melko pian vastaan – siinä missä King Crimson osoittaa hetken tullen
rock-karakterinsa, kuoro jää lähtötelineisiin. Tarkoitan sitä, että jos
hidasliikkeisiä sointipintoja hyödyntävää teosta seuraa toinen samanlainen ja
sitä edelleen kolmas ja neljäs, konsertin kokonaisdramaturgia alkaisi vaatia
toimintaa ja tuisketta, rytmejä, elämää ja meteliä.
Napanuora
Kaija Saariahon tyyliin pitäisi saada katkaistuksi.
TKKK:n
osaaminen on maininnan arvoista, laulu puhdasta, sisääntulot varmoja ja
yksittäisten laulajien ammattitaito esimerkiksi ääniraudan käytössä
vakuuttavaa. Soolo-osuuksissakin esitykset olivat jämäköitä ja hallittuja.
Kuoron
elektroakustisten konserttien sarja saa jatkoa. Jos nyt kuultuun sävelkieleen
saataisiin tuolloin enemmän kontrasteja, yhteisen asiamme, säveltaiteen
historiaan kirjoitettaisiin uusia kunniakkaita lukuja!
MATTI
LEHTONEN
Samaa mieltä Matin kanssa: oli kaunista kuultavaa, mutta konserttikokonaisuuteen kaipaisi välillä räväkämpääkin menoa. Pidin paljon Buenen kappaleesta, jossa oli kansanmusiikki- ja virsivaikutteita.
VastaaPoistaKyllä siinä oli paljon hallittuja ja nokkelia ratkaisuja, mutta kun kontrastit puuttuvat...
VastaaPoista