sunnuntai 19. joulukuuta 2021

Joulun parasta musiikkia

 Johann Sebastian Bachin Jouluoratorio, kantaatit I – III Martin kirkossa 18.12.2021. Key Ensemble, Käsinpoimintaorkesteri. Teemu Honkanen, kapellimestari; Heikki Rainio, evankelista; Maikki Säikkä ja Nathalia Hyvänen Kanerva, sopraano; Sanna Kola, altto; Teemu Mustonen, tenori; Johann Tilli, basso.

No saatiinhan Turkuunkin täksi jouluksi suuren kirkkomusiikkiteoksen esitys! Ainahan sen ei tietenkään tarvitse olla juuri Bachin Jouluoratorio – vaihtoehtoja on kyllä yllin kyllin – vaikka kummastipa juuri tuo teos puoltaa paikkaansa ja säilyttää keskeisen asemansa.

Edellisen kerran sama teos kuultiin Turussa parikymmentä vuotta sitten. Äänessä olivat Turun linnan kamarikuoro ja TFO, kapellimestarina Juha Kangas ja paikkana Mikaelinkirkko. Samoin kuin nyt, teos kuultiin perinteiseen tapaan kahdessa osassa.

Mutta tilaa olisi vaikka miten monelle teokselle – miten olisi vaikka jokin monikuoroinen mestariteos historian hämäristä tai jokin 1900-luvun aikaansaannoksista? Tai yhdistelmä molemmista?

Huimat tempot

Teemu Honkanen piti nyt kuullussa esityksessä rapsakkaa vauhtia yllä – kolmen kantaatin läpiviemiseen meni jokseenkin tarkkaan 82 minuuttia, ja kun vielä lasketaan kantaattien väliset lyhyet tauot, tulkinnan voi todeta olleen ihan sieltä kipakoimmasta päästä.

Lujimmille noissa tempoissa joutuu kuoro, puhutaanpa sitten lauluteknisistä seikoista taikka polyfonian selkeydestä. Key Ensemblellä toki on kyllin kompetenssia tämänkin haasteen selättämiseen.

Riuska tempo on tietenkin avain myös tyylilliseen asianmukaisuuteen kokonaisuudessaan. Laulutapa on pidettävä keveänä, musiikin fraasit lennokkaina. Paatosta ja pönäkkyyttä on kartettava.

Kuoron ja Käsinpoimintaorkesterin musisointi oli lennokasta ja riittävän tarkkaa jopa kolmoskantaatin päätösosan huimapäisessä vauhdissa.

Solisteja omista riveistä

Esityksen solisteiksi oli nostettu kuoron omia laulajia, mikä hienona ratkaisuna merkille pantakoon. Eniten laulettavaa oratorion alkupuoliskolla on alttosolistilla. Sanna Kola oli sinut tehtävän kanssa, kauniisti ja levollisesti fraseerattua musisointia. Sopraanon osuus ei ole yhtä laaja, mutta Maikki Säikkä lauloi sen juuri kuten pitikin. Enkelin pienen osuuden esitti Nathalia Hyvärinen Kanerva.

Tenorin huippuvaikea aaria Frohe Hirten kysyy oikeastaan ihan barokkispesialistia, ja Teemu Mustonen suoriutui numerosta oikein tyylikkäästi. Basso Johann Tillin ääni jymisi jylhää auktoriteetia. Sadoissa evankelistantehtävissä rutinoitunut Heikki Rainio tipahti yllättävästi kertaalleen kokonaan kärryiltä, muilta osin esitys oli tuttua kvaliteettia.

Jouluoratorion esitys kuuluu olevan Teemu Honkasen viimeinen produktio Keyn taiteellisena johtajana. Hyvin hän on työssään onnistunut: Turkuun on saatu ammattitason laulajisto, joka kapasiteetti venyy kaikkeen kuoromusiikkiin vanhasta kaikkein uusimpaan. Haastavatkin konserttiohjelmat valmistuvat niin nopeasti, että konsertointifrekvenssi on huima.

Samalla kun jäämme odottelemaan oratorion jälkipuoliskoa toisena uudenvuodenpäivänä, odotamme myös uuden kuoromestarin astumista kookkaisiin saappaisiin. Hyvää joulua!

                                                                                       MATTI LEHTONEN

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Upeasti laulettu Tannhäuser Luvian kirkossa

  Richard Wagner: Tannhäuser Luvian kirkossa 19.4.2025. Musiikin historian tunnetuimpiin lukeutuvan sitaatin mukaan Richard Wagner totesi ...