maanantai 7. helmikuuta 2022

Suomalainen moderni klassikko vaikeuksien jälkeen ensi-iltaan

 Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset Jyväskylän oopperan esityksenä 3.2.2022.

Esittäjiä on satakunta henkilöä, yleisössä kaksikymmentä – tilanne on varovasti sanottuna absurdi.

Mutta absurdeihin tilanteisiin on jo totuttu ellei suorastaan turruttu. Pandemia on saanut koko yhteiskunnan – jos ei aivan polvilleen, niin ainakin tiukkaan niskalenkkiin. Ja rankimmin tästä on kärsinyt kulttuuriala.

Jyväskylän Ooppera sai lopulta punnerretuksi Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset ensi-iltaansa, ja toki se kannatti, kaikesta huolimatta

Unta ja totta

Paavo Ruotsalainen on kuolemaisillaan. Viimeisinä hetkinään hän käy houreen kaltaisessa unessa läpi elämänsä keskeisiä tilanteita, kuten rakkauden, pojan kuoleman, saarnamatkat, hallan aiheuttaman kurjuuden ja niin edelleen – hiukan samaan tapaan kuin Tristan Wagnerin oopperan viimeisessä näytöksessä.

Teoksen äänimaisema on rakennettu nokkelasti ja sangen toimivasti siten, että todellisuuden tapahtumat esitetään puhuen, unet laulaen.

Viimeiset kiusaukset edustaa Kokkosen tuotannon uusromanttista kautta, joka perustuu pääasiassa kolmisointuharmonioihin sekä selkeisiin rytmi- ja melodiahahmoihin. Solistien osuudet ovat äänityypin mukaisesti idiomaattista laulettavaa. Orkesterin käyttäjänä säveltäjä pitäytyy asiallisissa raameissa, mutta sangen iskeviä tehoja hän kyllä saa aikaan.

Tarkkuutta henkilöohjaukseen

Ohjaaja Mirva Koivukankaan, lavastaja Antti Silvennoisen ja pukusuunnittelija Outi Kaltiokummun rakentama näyttötoteutus on sanalla sanoen perinteinen. Vaateparret edustavat köyhälistön elämänpiiriä, näkymät koostuvat vanhasta, virttyneestä puusta.

Näyttämön näkymä on kiinnostavimmillaan taitteissa, joissa irrottaudutaan selvimmin realismista, esimerkiksi toisen näytöksen Paavon monologissa, jonka taustana siintävä tähtitaivas antaa kohtaukselle suorastaan kosmista ulottuvuutta. Myös idea, jossa näyttämön katosta riippuu puun juuria, oli kiehtova, mietityttävä.

Ohjaus on parhaimmillaan joukkokohtauksissa, joiden dynamiikka Osku Heiskasen koreografialla terästettynä oli parhaimmillaan suorastaan sähköistävä. Kuoron laulajien toiminnalla oli kussakin kohtauksessa selkeä funktio, liikkeet ja eleet merkitsivät jotakin ja johtivat johonkin toiseen.

Valitettavasti samaa ei voi sanoa täysimääräisesti solistien henkilöohjauksesta. Ennen kaikkea Paavon jättiläisroolin esittäjä, basso Mika Kares olisi kaivannut lavatyönsä tueksi vahvempaa ohjausta – nyt suoritus oli tältä osin turhan monessa kohdassa päämäärättömän oloista edestakaisin kävelyä.

Onnistunut puvustus

Paavo on näyttämöllä harmaissaan – hän on ehkä jonkinlainen Mr. Nobody -, mutta seppä Högmanin, Riitan ja Juhanan puvut viittasivat toisaalle: Juhanan punainen vaatetus edustaa tulta ja henkeä, ehkä myös verta. Riitan vaaleat pukimet puolestaan liittyvät puhtauteen, seesteisyyteen – siinä missä Paavo kilvoittelee kiusaustensa kanssa, Riitta vaikuttaa jo saavuttaneen rauhan.

Jaakko Högman tuo vaatetusta myöten teoksen henkilöhahmona mieleen Johannes Kastajan – hänellä on tarvittava viisaus ja vakaumus, mutta kutsumus puuttuu. Sen sijaan julistajan tehtävä lankeaa Paavolle, jolla ei ole Högmanin kaltaista vakautta vaan sen sijaan sisäinen palo; hänet on ”kutsuttu”.

Laulajat tehtävän tasalla

Mika Kares lauloi hienosti, esimerkiksi Paavon suuret monologit edustivat huippukvaliteettia. Riitan niinikään mittava osuus oli Johanna Rusasen käsissä, ja hän oli tehtävänsä kanssa sinut – onhan hänellä roolista jo aiempaa kokemustakin. Joska Lehtinen pariskunnan pojan, Juhanan roolissa oli nuorekas ja energinen niin ääneltään kuin habitukseltaan.

Petri Lindroosin seppä Högmanissa oli syvää yksivakautta ja rauhaa. Kolmen naisen ja kolmen miehen tehtävät ovat kaikki isoja rooleja, kaikki erinomaisesti miehitettyjä.

Kapellimestari Ville Matvejeffin näkemys Kokkosen sävelkielestä oli looginen ja huolellisesti punnittu ja Jyväskylä Sinfonia toteutti sen mainiosti. Noora Määtän valmentama kuoro teki vakuuttavaa jälkeä.

 

                                                                 MATTI LEHTONEN

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Upeasti laulettu Tannhäuser Luvian kirkossa

  Richard Wagner: Tannhäuser Luvian kirkossa 19.4.2025. Musiikin historian tunnetuimpiin lukeutuvan sitaatin mukaan Richard Wagner totesi ...