Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset Jyväskylän oopperan esityksenä 3.2.2022.
Esittäjiä on
satakunta henkilöä, yleisössä kaksikymmentä – tilanne on varovasti sanottuna
absurdi.
Mutta absurdeihin
tilanteisiin on jo totuttu ellei suorastaan turruttu. Pandemia on saanut koko
yhteiskunnan – jos ei aivan polvilleen, niin ainakin tiukkaan niskalenkkiin. Ja
rankimmin tästä on kärsinyt kulttuuriala.
Jyväskylän
Ooppera sai lopulta punnerretuksi Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset
ensi-iltaansa, ja toki se kannatti, kaikesta huolimatta
Unta ja
totta
Paavo
Ruotsalainen on kuolemaisillaan. Viimeisinä hetkinään hän käy houreen
kaltaisessa unessa läpi elämänsä keskeisiä tilanteita, kuten rakkauden, pojan
kuoleman, saarnamatkat, hallan aiheuttaman kurjuuden ja niin edelleen – hiukan
samaan tapaan kuin Tristan Wagnerin oopperan viimeisessä näytöksessä.
Teoksen
äänimaisema on rakennettu nokkelasti ja sangen toimivasti siten, että
todellisuuden tapahtumat esitetään puhuen, unet laulaen.
Viimeiset
kiusaukset edustaa Kokkosen tuotannon uusromanttista kautta, joka perustuu
pääasiassa kolmisointuharmonioihin sekä selkeisiin rytmi- ja melodiahahmoihin.
Solistien osuudet ovat äänityypin mukaisesti idiomaattista laulettavaa.
Orkesterin käyttäjänä säveltäjä pitäytyy asiallisissa raameissa, mutta sangen
iskeviä tehoja hän kyllä saa aikaan.
Tarkkuutta
henkilöohjaukseen
Ohjaaja
Mirva Koivukankaan, lavastaja Antti Silvennoisen ja pukusuunnittelija Outi
Kaltiokummun rakentama näyttötoteutus on sanalla sanoen perinteinen.
Vaateparret edustavat köyhälistön elämänpiiriä, näkymät koostuvat vanhasta,
virttyneestä puusta.
Näyttämön
näkymä on kiinnostavimmillaan taitteissa, joissa irrottaudutaan selvimmin
realismista, esimerkiksi toisen näytöksen Paavon monologissa, jonka taustana
siintävä tähtitaivas antaa kohtaukselle suorastaan kosmista ulottuvuutta. Myös
idea, jossa näyttämön katosta riippuu puun juuria, oli kiehtova, mietityttävä.
Ohjaus on
parhaimmillaan joukkokohtauksissa, joiden dynamiikka Osku Heiskasen
koreografialla terästettynä oli parhaimmillaan suorastaan sähköistävä. Kuoron
laulajien toiminnalla oli kussakin kohtauksessa selkeä funktio, liikkeet ja
eleet merkitsivät jotakin ja johtivat johonkin toiseen.
Valitettavasti
samaa ei voi sanoa täysimääräisesti solistien henkilöohjauksesta. Ennen kaikkea
Paavon jättiläisroolin esittäjä, basso Mika Kares olisi kaivannut lavatyönsä
tueksi vahvempaa ohjausta – nyt suoritus oli tältä osin turhan monessa kohdassa
päämäärättömän oloista edestakaisin kävelyä.
Onnistunut
puvustus
Paavo on
näyttämöllä harmaissaan – hän on ehkä jonkinlainen Mr. Nobody -, mutta seppä
Högmanin, Riitan ja Juhanan puvut viittasivat toisaalle: Juhanan punainen
vaatetus edustaa tulta ja henkeä, ehkä myös verta. Riitan vaaleat pukimet puolestaan
liittyvät puhtauteen, seesteisyyteen – siinä missä Paavo kilvoittelee
kiusaustensa kanssa, Riitta vaikuttaa jo saavuttaneen rauhan.
Jaakko
Högman tuo vaatetusta myöten teoksen henkilöhahmona mieleen Johannes Kastajan –
hänellä on tarvittava viisaus ja vakaumus, mutta kutsumus puuttuu. Sen sijaan
julistajan tehtävä lankeaa Paavolle, jolla ei ole Högmanin kaltaista vakautta
vaan sen sijaan sisäinen palo; hänet on ”kutsuttu”.
Laulajat
tehtävän tasalla
Mika Kares lauloi
hienosti, esimerkiksi Paavon suuret monologit edustivat huippukvaliteettia.
Riitan niinikään mittava osuus oli Johanna Rusasen käsissä, ja hän oli tehtävänsä
kanssa sinut – onhan hänellä roolista jo aiempaa kokemustakin. Joska Lehtinen
pariskunnan pojan, Juhanan roolissa oli nuorekas ja energinen niin ääneltään
kuin habitukseltaan.
Petri
Lindroosin seppä Högmanissa oli syvää yksivakautta ja rauhaa. Kolmen naisen ja
kolmen miehen tehtävät ovat kaikki isoja rooleja, kaikki erinomaisesti
miehitettyjä.
Kapellimestari
Ville Matvejeffin näkemys Kokkosen sävelkielestä oli looginen ja huolellisesti
punnittu ja Jyväskylä Sinfonia toteutti sen mainiosti. Noora Määtän valmentama
kuoro teki vakuuttavaa jälkeä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti