Jukka-Pekka Lehdon sävellyskonsertti Porin Promenadisalissa 24.4.2022. Porin työväen soittokunta (PTS); Porin Mies-Laulu; Tommi Tuominen, kapellimestari; Carolina Azzola, huilu; Magdalena Büchert, huilu.
Kirjoitan
mieluummin käyttömusiikkia kuin kertakäyttömusiikkia. Näin totesi minulle
taannoin säveltäjä Harri Wessman – ja onhan ajatuksessa vinha perä. Tuo
toteamus liittyy Jukka-Pekka Lehdon sävellyskonserttiin siinä, että myös
huomattava osa nytkin kuulluista kappaleista edustaa minusta käyttömusiikkia.
Käyttömusiikilla
tarkoitetaan musiikkia, joka on kirjoitettu tiettyä tarkoitusta varten (jokin
juhla, merkkipäivä, muistotilaisuus, julkinen tapahtuma jne.) ja se on yleensä
sävelletty tietyn esityskokoonpanon tekniset ja musiikilliset valmiudet
huomioon ottaen.
Toki tiedän
Lehdon säveltäneen onnistuneesti paljon muunkinlaista musiikkia;
ammattimiehellä on taito palvella musiikillaan erilaisia tarkoitusperiä.
Konsertti alkoi
Puiden tanssiaisilla (2006), hauskalla tyylitelmällä antiikin tansseista,
joiden sävelkielen voisi hyvin kuvitella soveltuvan vaikkapa elokuvamusiikiksi.
Soolosellolle ja puhaltimille kirjoitettu Miss? (2010) toi harmonioissaan
mieleen Aulis Sallisen, miksei myös Lasse Mårtensonin. Soolon esitti Pori
Sinfoniettan soolosellisti Magdalena Büchert.
Kolmessa kotoisessa
laulussa (2017) ääneen pääsi Guido Ausmaan valmentama Porin Mies-Laulu.
Mieskuoron laulaja-aines vaikuttaa nuorekkaalta - mieskuorojahan vaivaa nykyään
usein ukkoutuminen eli laulajiston ikääntyminen kultaisille vuosille asti – ja äänipotentiaaliltaan
ponnekkaalta ykköstenoria myöten. Sen sijaan stemmojen sisäisen soinnin homogeenisuuden
saralla porukalla on vielä työsarkaa.
Etäimmälle käyttömusiikista
sijoittuu konsertin väliajan jälkeen kuultu kappale Bosquet mysterieux (2014) -
sangen tyylikäs impressionistissävyinen tutkielma, jossa puhallinorkesterin
kukin soitinryhmä saa sopivasti tarvitsemansa tilan.
Samoilla
maastoilla liikuttiin illan seuraavassa numerossa Arquata (2005), joka kuulusti
kylläkin enemmän uusklassiselta kuin impressionistiselta. Nimensä mukaisesti
lintujen maailmaan viittaava musiikki vertautuu vääjäämättä Einojuhani Rautavaaran
teokseen Cantus arcticus, kuten Lehto käsiohjelmakommentissaan
vihjaakin. Huilusolisti Carolina Azzola sai soolostemman siivilleen.
Sarja 3
(2008) päätti konsertin. Ykkösosa on kelpo sotilasmarssi hiukan Shostakovitshin
tai Prokofjevin hengessä, ironisin äänenpainon. Kakkonen loi sille elegisen kontrastin,
suorastaan iskelmämäisen, ja finaali toi synkooppeineen ja vaihtuvine
tahtilajeineen mieleen tutun osan I’d like to be in America Bernsteinin musikaalista
West Side Story.
Kun asialla
ovat harrastajasoittajat ja -laulajat, lopputuloksessa täytyy kohdin tyytyä
hiukan likiarvoihin, mutta niin PTS kuin Mies-Laulukin täyttivät tonttinsa
varsin kelvollisesti. Tommi Tuominen johti konsertin jämpisti ja
varmaotteisesti.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti