Lauri Mäntysaaren Vigilian uudistetun kokonaisversion kantaesitys Turussa, Martin kirkossa 18.4.2022. Key Ensemble, joht. Teemu Honkanen.
Harvalla
suomalaiseen luterilaiseen tai uskonnottomien tahi muuta uskontoa tunnustavien kansalaisten
valtaväestöön lukeutuvalla henkilöllä on juuri minkäänlaista tuntumaa
ortodoksiseen kirkkomusiikkiin, sen muotoihin ja perinteisiin. Oma
kontaktinikin on syntynyt pääasiassa muutaman teoksen sekä muutamien
konserttien ja levytysten pohjalta.
Lauri
Mäntysaaren kuorosävellys Vigilia kaksinkertaistaa suomalaisten vigilioiden
lukumäärän; edellisen on tunnetusti Einojuhani Rautavaaran kynästä. Mäntysaaren
sävelkielen voisin tässä teoksessa sanoa sijoittuvan lähemmäs tonaalisuutta
kuin mitään kokeellista tai jälkisarjallisuuteen viittaavaa sävellystapaa.
Mäntysaari
onnistuu virittämään musiikkinsa perinteen ja uuden, omintakeisen ilmaisunsa
välille. Olennaista on siirtymän kirjoittaminen – säveltäjä ei juurikaan asettele
asioita vastakkain, törmäyskurssille, vaan nivoo ne eri tavoin toisiinsa, ja
esimerkiksi harmonian tihenemisestä kolmisoinnusta lähes klusteriin syntyy
orgaaninen prosessi.
Siltä osin,
kuin ortodoksista kirkkomusiikkia tunnen, homogeenisen sointusatsin, siis ihan
tavanmukaisten tonaalisuuden puitteissa liikkuvien sointujen yhdisteleminen
vaikuttaa tapahtuvan hieman erilaisin säännöin kuin länsimaisessa koraalissa;
viittaan ennen kaikkea rinnakkaisintervallien käyttöön.
Suuren
skaalan polyfonia puolestaan ei ole aivan tavanomaista ortodoksisessa
musiikissa. Niinpä Mäntysaarikin käyttää sitä hyvin pienessä mittakaavassa ja
tarkoin annosteltuna tehokeinona – ei siis mitään fuugia, kaanoneita tai sen
sellaisia. Eniten tilaa polyfonia saa Vigilian jälkipuoliskon osassa
Jumalansynnyttäjän kiitosvirsi, joka tältä osin huipentaa koko teoksen.
Musiikin
kompleksisuus ylimalkaan lisääntyy teoksen loppua kohti. Harmonia tiivistyy
loppupuolen Suuressa ylistysveisussa, ja teoksen päättävässä Loppusiunauksessa
rytmiikkakin on riemukkaan kirjavaa.
Vigilia on
ennen kaikkea kuoroteos, mutta solisteillakin on suurta sanottavaa – etenkin tenorisolisti
toimii monin kohdin eräänlaisessa esilaulajan roolissa. Säveltäjä käyttää
kuoroilmaisua paletin leveydeltä, esimerkiksi puhekuorolla on iso asema.
Huomion arvoista on myös mikrointervallien hienovarainen hyödyntäminen.
Teos asettaa
etenkin kuoron bassoille aimo haasteen: jotta erinäiset soinnut kuulostaisivat
erityisen meheviltä, vaaditaan resursseja kontraoktaavia myöten. Ihmisääni on
kuitenkin merkillinen instrumentti: vaikka laulajan ääniala olisikin baritoni,
kurkussa voi hyvinkin olla rahkeet niin matalien sävelten tuottamiseen, että
varsinaisella bassolaulajakin on hankaluuksia.
Key Ensemble
sai kaiken kuulostamaan täyteläiseltä ja mehevältä. Tuttuun tapaan balanssi on
mitä mainioin ja rytminen eksaktius parasta laatua. Teoksen levyttämistä
ajatellen joitakin alukkeita pitäisi ehkä vielä hioa.
Paitsi
säveltäjä Lauri Mäntysaarelle myös kuoronjohtaja Teemu Honkaselle tämä oli iso
sulka hattuun. Maininnan ansaitsevat myös isoimpien soolo-osuuksien laulajat,
tenori Teemu Mustonen ja sopraano Maikki Säikkä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti