Naantalin musiikkijuhlat 10.6.2022 Naantalin kirkossa.
Perjantai-illan
konsertti avasi avaria näkymiä kamarimusiikin kevyempään ohjelmistoon aina
otsikosta alkaen, Tansseja tähtien kanssa.
Bachin
orkesterisarjaa kuunnellessa mieleeni juolahti, mahtoiko säveltäjä itse osata
tanssia – miten ketterästi jalka nousi vantteralla muusikkosuvun vesalla, joka
huolimatta monumentaalisesta urastaan kirkkomuusikkona loi huomattavan tuotannon
myös hovin tarpeisiin kirjoittaen mm. tansseja?
Bachin
sarjoja ja partitoja erilaisille esityskokoonpanoille ei ole samalla tavoin
leimattu toisarvoiseksi musiikiksi kuin esimerkiksi Mozartin säveltämä
tanssimusiikki, vaikka erilaiset karakterisoidut tanssiosat rytmeineen ja muine
käytänteineen seuraavat juuri barokkitanssiaisten traditiota. Kirjoittiko Bach
siis tanssinsa kuunneltaviksi vai tanssittaviksi?
Olkoon se
sivuseikka. Hyvältä ne kuulostavat vaikkapa siten esitettyinä kuin Naantalissa.
Esitys ei millään erityisellä tavalla tavoitellut autenttista barokkihenkeä,
mutta Bachin musiikki on siinä määrin universaalia, että se toimii mutkattomasti,
kunhan vain esittäjät ovat sitä tasoa kuin perjantaina.
Ja
tanssirytmein jatkettiinkin. Astor Piazzolla (1921-92) on konserttitangon
suurin mestari, saman kaliiperin säveltäjä kuin vaikkapa J.S. Bach ja Johann Strauss
omalla alueellaan. Grand Tango on konserttimusiikkia enemmän kuin tanssittavaa,
mihin vaikuttavat myös säveltäjän jazzista ottamat elementit, jotka kuuluvat
ennen kaikkea musiikin harmonioissa.
Sellisti
Young Songin ja pianisti Oliver Triendlin esitys oli silkkaa tulta ja tappuraa.
Francis
Poulenc on ilmiselvästi Piazzollan hengenheimolainen. Sekstetto puhaltimille ja
pianolle suorastaan vaatii kuulijaa löysentämään kravattia ja unohtamaan
virkatyöt, eivätkä teoksen osat edes nostata dramatiikan laineita – reippain tempoin
vain, alusta loppuun.
Väliajan
jälkeen jatkettiin taas Bachin sävelin, jokaisen viulistin koetinkivi, kuuluisa
Chaconne d-molli viulupartitasta, jonka Hagai Shaham soitti romanttiseen
tyyliin.
Kirjavaa
ohjelmaa jatkettiin Barry Douglasin esittämin venäläissävelin. Tshaikovskin
pianominiatyyrien lisäksi kuultiin pari komeasti karakterisoitua osaa Prokofjevin
Romeosta ja Juliasta.
Viittaukset
urheiluun eivät ole kovin yleisiä musiikin puolella, vaikka moninaiset
seurajoukkueita tukevat kannustuslaulut tunnetaankin ainakin jalkapallon
piirissä. Honeggerilla on Rugbynsa, Creamilla Tenniksensä ja Ultra Bralla
Krokettinsa, mutta nyrkkeilykin on päässyt esiin Osvaldo Golijovin (1960-)
kappaleessa Last Round.
Samalla
Naantalin konsertissa linja klassisen ja populaarin musiikin välillä hälveni
entisestään. Last Roundin musiikki ammentaa minimalismista, jonka motoriset
rytmit voisivat hyvin olla peräisin progressiivisen rockin tai fuusiojazzin
pelikirjasta.
Viimeisenä
muurina niiden ja klasarin välillä on lähinnä kaksi asiaa, sähköiset soittimet
ja tasaiseen pulssiin pohjautuvat rytmi. Toisaalta elektroniikan käyttö
taidemusiikin puolella on tuttua jo vuosikymmenten takaa, ja toisaalta populaarilla
puolella osataan jo hyödyntää vapaata rytmin käsittelyä, rubatoa, siinä missä
klassisella puolella motoristakin, kuten Golijovin kappalekin osoitti.
Erikoiselle
kokoonpanolle - kaksi jousikvartettoa ynnä kontrabasso - sävelletty teos joka
tapauksessa svengasi mainiosti.
Mittava ja
riemunkirjava ohjelma päättyi Naantalin huipputasosta kertoneeseen esitykseen
Shostakovitshin nuoruudessaan kirjoittamasta Rondosta. Jos kohta kamarimusiikin
kaikki hienovaraisimmat äänenpainot eivät toteutuneetkaan, huikea virtuoosisuus
ja musisoinnin riemu korvasivat sen. Niinhän tämän tapaisessa ohjelmistossa
pitääkin!
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti