Naantalin musiikkijuhlat 11.6.2022 Askaisten kirkossa.
Mikään
Venäjältä tuleva ei tällä haavaa ole kummoisessa kurssissa Suomessa.
Politiikkaa sivuaminen menee tietenkin vaarallisen kauas niistä ympyröistä,
joissa minun kannattaa suuni avata, mutta kun lopultakin Venäjän vieroksunta on
jo kuukausia sitten ylittänyt kaikki rajat politiikasta kulttuuriin ja
musiikista turismiin, voinen sivuta asiaa – sangen etäisesti tosin.
Itänaapurin
tuottama muusikkomäärä niin luovan kuin esittävänkin säveltaiteen alalla on
niin valtava, ettei sitä voi hivuttaa mihinkään unohduksen arkistoihin noin
vain. Kyllä niiden säveltäjien ja soittajien panos näkyy yhä ja pitkälti
tulevaisuudessakin – kävi sitten maailmanpolitiikassa ja tuon hirveän sodan melskeissä
miten hyvänsä. Siitä näyte Naantalin musiikkijuhlien konsertissa Askaisissa
lauantaina.
Vaikkapa nyt
säveltäjä Anton Arenskin (1861-1906) tapaus. Hänhän ei ole koskaan päässyt
kunnolla näkyviin suurille näyttämöille, vaikka taiteellinen potentiaali siihen
riittäisikin. Jousikvartetto a-mollissa on jo pelkästään kokoonpanonsa puolesta
(viulu, alttoviulu ja kaksi selloa) niin jännittävä, että se kerää ansaittua huomiota.
Arenski
hyödyntää laveasta venäläistä musiikkia etenkin kirkkosävelmien saralta, ja niillä
on huomattava osuus kvarteton alkuosan hymnimäisessä hartaudessa ja vieläkin
enemmän finaalissa, joka käyttää materiaalinaan samaa sävelmää kuin tuttu
kruunajaismusiikki Musorgskin Boris Godunovissa.
A cappella
-kuorolaulu ei ole ihan tavanomaista tarjontaa Naantalin musiikkijuhlilla,
mutta mutkattomasti Key Ensemblen kesäisissä tunnelmissa liihotellut osuus
istui lauantai-iltapäivän tunnelmiin Askaisissa.
Musiikin
yhteinen nimittäjä oli romantiikka, ja kappaleet Keyn laulajille taatusti
pääosin läpikotaisin tuttuja; näitähän lauletaan kaikissa vähänkään osaavissa
kuoroissa kautta maan, sukupolvesta toiseen.
Älköön tätä
pidettäkö negatiivisena lausuntona, ei missään nimessä – esittäväthän kaikki
Suomen ja koko maailman orkesteritkin (ynnä solistit, erilaiset yhtyeet jne.) aina
vain uudelleen samaa ohjelmistoa.
Olennaistahan
on se, miten esitetään! Kuorolaulajien osaaminen kulminoituu Key Ensemblen
kaltaisen ammattitason kokoonpanon tekemisessä: vuosien ja vuosikymmenten
mittaan hankittu ohjelmisto ja kaikenlainen osaaminen pääsee vihdoin esille
täydessä kukoistuksessaan.
Kuoroa johti
varmaotteisesti Ruut Kiiski. Sibeliuksen Rakastavan osien tempon karaterisointeja
voisi ehkä vielä miettiä. Ehkä olemme tempovalinnasta vain eri mieltä tai ehkä
Kiiski oli aloituksessaan hiukan hermostunut. Aika vikkelästi se kuitenkin
lähti liikkeelle. Maikki Säikkä ja Pekka Alonen lauloivat soolo-osuudet oikein
kauniisti.
Helvi Leiviskän
Terve, kuu, Madetojan Kevätunta, Ida Mobergin Skymning – kaikki hivelevän
puhdasta, tarkkaa ja hallitusti fraseerattua.
Kuultiinpa vielä
ikuinen suosikkinikin suomalaisen sekakuoromusiikin saralla, Toivo Kuulan Siell’
on kauan jo kukkineen omenapuut – ja millaisena esityksenä! Kaikki fuugan
sisääntulot yhtä jämptejä kuin hellävaraisiakin, täyteläistä, iskevää polyfonia,
ihanan puhdasta sointusatsia – ihan valmista tallennettavaksi.
Kuulan
vähäisetkin kuorokappaleet sisältävät arvaamattoman määrän ideoita ja yksityiskohtia,
jotka kaipaavat pääsyä kuuluviin; jo siinä pelkästään on kuorolla kuin kuorolla
johtajineen tekemistä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti