Olli Kortekankaan Partita concertanten kantaesitys Naantalin musiikkijuhlilla 15.6.2022.
George
Crumbin Vox Balaenae ja Aulis Sallisen klarinettikvartetto Naantalin
musiikkijuhlilla 16.6.2022
Partita
tarkoittaa klassisen musiikin alalla perinteisesti barokkiajan tanssisarjaa
vakiintuneine osineen, joihin kuuluivat allemande, corrente, sarabande ja giga.
Kahden viimeisen osan väliin esimerkiksi Bachilla oli tapana lisätä muita tansseja,
”andere Galaterien”, kuten menuetti, bourree tai gavotti. Lisäksi Bachin sarjat
aloitti alkusoitto.
Partita
sävellysmuotona ei kuitenkaan kuivettunut historian lehdille – kirjoittihan mm.
Magnus Lindberg tanssisarjan soolosellolle Turun sellokilpailuihin otsikolla
Partia, tyylin mukaisesti nimettyine osineen kaikkineen.
Olli
Kortekankaan Partita Concertante kuultiin Naantalissa vastikään. Kortekankaan
oman tyylin on totuttu asettuvan varsin lähelle perinteisiä tonaalisia vivahteita
pehmeine terssiharmonioineen, kunnes oopperassaan Ende und Beginn (nähtiin myös
Naantalissa tänä kesänä) hän melkoisen irtioton dodekafonian, jopa
sarjallisuuden suuntaan. Erittäin onnistunein lopputuloksin.
Partita
Concertante edustaa jälleen tutumpaa Kortekangasta. Mielenkiintoinen kokoonpano
(puhallinkvintetti, harppu, lyömäsoittimet ja solistisessa asemassa sello)
tarjoaa laveat mahdollisuudet soinnillisiin tutkielmiin, mikä säveltäjä
käyttikin tarkoin hyväkseen - keskeisessä asemassa tietenkin Arto Noraksen huikean
sonorisesti laulava sello. Muillakin soittimilla on omat mehevät tuokionsa.
Linnunlaulu
on vuosisatojen mennen innoittanut ties ketä säveltäjiä, mm. Clement Jannequinista
Olivier Messiaeniin ja Einar Englundiin, mutta tuskin kukaan on kallistanut korvaansa
vedenalaisten kultakurkkujen suuntaan, nimittäin ryhävalaiden äänimaailmaan.
Paitsi
tietenkin yhdysvaltalainen George Crumb (1929-2022), jonka taiteellinen rohkeus
ja uteliaisuus laskeutuivat samoihin syvyyksiin kuin tunnettu valtameritutkija
Jacques-Yves Cousteau kameroineen aikoinaan. Tuloksena moderni klassikko Vox
Balaenae (1971).
Messiaen
käytti eläissään valtavasti aikaa linnunlaulun, siis eri lintulajien ääntelyn,
nuotintamiseen, kukin laji erikseen. Crumb on nähnyt samanlaista vaivaa valaiden
’musiikin’ parissa, mutta Vox Balaenaessa lopputulos ei tietenkään ole mikään
täsmällinen transkriptio valtameren syvyyksien sävelistä vaan taiteellinen
näkemys tahi tulkinta kuullusta.
Lopputulos
huikea, hauska, näkemyksellinen kappale, joka koettelee muusikoiden (huilu,
sello, piano) taitoja ilmaisualueen äärirajoilla; tarvitaan kaikki
traditionaalisen soiton tekniikat ynnä ties mitä efektejä.
Esitysohjeen
mukaan trio esitetään naamio kasvoilla, mutta tämän erinomaisen esityksen
suorittajisto on helposti jäljitettävissä Zorro-naamarin takaakin – Patrick Gallois
huilussa, Young Song sellossa ja Juhani Lagerspetz pianossa.
Aulis
Sallisen klarinettikvartetto op. 108, The Sea of Peace (2017) edustaa
toisenlaista modernismia. Teos erkanee tuskin missään kohdin pehmeistä
kolmisointuharmonioista, vaikkakaan ei välttämättä noudata tonaalisuuden
pelikirjaa eli toonika-dominantti systeemiä.
Sallisen
kvartetto nostaa nimensä mukaan esiin meren tyyneyden – rajummat tuokiot ovat tuskin
muuta kuin myrsky vesilasissa, mutta tempon kanssa leikittely musiikissa on
hienosti kirjoitettu. Naantalin soittajiston (Michel Lethiec, Mihaela Martin, Ilari
Angervo, Niklas Schmidt) lempeää syleilyä hienostuneempaa tulkintaa teos tuskin
voisi saada osakseen.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti