Urkutaiteilija Matthias Havinga Naantalin kirkossa 28.7.2022.
Naantalin
kirkon urut soveltuvat erityisen hyvin barokkimusiikin esittämiseen, ja sen
varaan alankomaalainen Matthias Havinga olikin konserttiohjelmansa rakentanut.
Hän aloitti Nicolaus
Bruhnsin (1665-97) musiikilla. Juuri Johann Sebastian Bachia edeltävän
sukupolven sävelkieli on tavattoman kiinnostavaa muun muassa Bachin musiikin
ymmärtämiseksi ja arvostamiseksi
Brunsin
e-molli preludi pitää sisällään samankaltaisia aineksia kuin vaikkapa
Buxtehuden tai Georg Böhmin vastaavat teokset: polyfoniset ainekset (esim.
fugatot) on kirjoitettu lomittain vuorottelemaan homofonisen sointusatsin
kanssa, kun esimerkiksi juuri Bachille on tyypillistä jakaa koko teos kahteen
osaan, homofoninen preludi ja polyfoninen fuuga.
Bruhnsin
fuugateeman ytimenä on laskeva kromaattisen asteikoin pätkä, jonka puitteisiin
Havinga rakensi hienostuneen ja tyylitietoisen tulkinnan.
Tuskin
lienee sattumaa, että Jan Pieterszoon Sweelinckin (1561-1621) Kromaattisen
fantasian perustuu samankaltaiseen, kromaattisesti laskevaan teemaan, josta
säveltäjä on laatinut toinen toistaan virtuoottisempia variaatioita. Havinga
selvitti haasteet kuin leikiten sortumatta silti erimerkiksi ylinopeisiin
tempoihin sun muuhun poseeraukseen.
Mendelssohnin
pieni Antante sostenuto jäi kaikessa viehättävyydessäänkin tässä ohjelmassa
väliepisodin asemaan. Sen sijaan sitä seuraneet osat aikalaisemme, Havingan
maanmiehen Christiaan Winterin (1967-) sarjasta uruille olivat kiinnostavia jo
ajankohtaisuutensakin ansiosta.
Uruille
sävelletyn musiikin modernisuus ei juurikaan ole suuresti ”edennyt” sitten Olivier
Messiaenin aikojen, edes hänen 1930-luvun sävellystensä. Suurimmaksi osaksi
urkumusiikkia ovat säveltäneet urkurit itse, ja heidän lähtökohtansahan on
tavallisesti kirkkomuusikon koulutus. Kirkkomusiikiksi taas erityisen moderni
sävelkieli lienee kirkkokansan mielestä jopa sopimatonta.
Selitykseni
on toki ontuva jo siksikin, että hyvinkin merkittäviä poikkeuksia on: ovathan
esimerkiksi Erik Bergman, Paavo Heininen, Jouni Kaipainen ja aivan viime
aikoina Olli Kortekangas kirjoittaneet uruille varsin vaativaa ja
persoonallista musiikkia.
Musiikin
modernisuusaste kertoo tietenkin peräti vähän sävellyksen ansiokkuudesta.
Winterin viime vuonna säveltämän sarjan kappaleet Estampie, Pavan ja Jig
edustavat siltä osin lähinnä jonkinlaista uusklassismia, ja uruilla esitettynä
sellainen lähestyy minun korvineni kuultuna progressiivista rockia, mm.
avosointuineen, rinnakkaisine kvarttikulkuineen ja rytmeineen.
Esimerkiksi
viimeisen osan olisi vallan hyvin voinut kuvitella syntyneen vaikkapa Pekka
Pohjolan kynästä.
Urkukonsertti
päättyy aina hyvin, kun se päättyy Bachiin, jota Havingakin oli varannut tuhdin
paketin illan loppuun. Äärimmäisen vaativana tunnetun triosonaatin BWV 526 hän
soitti näytöstyyliin: pääosassa oli musiikki, jota soitto palveli nöyrästi,
seesteisen tyylikkäästi.
Triosonaateissa
on nimensä mukaisesti kolme itsenäistä stemmaa – kummallekin kädelle ja
jalkiolle omansa -, joita urkurin on käsiteltävä toisistaan erillään mutta
silti keskenään synkronissa. Kolmiosaisen teoksen kullekin osalle urkuri löysi
luontevan tempon, kipakasta verkkaiseen ja takaisin.
Bachin
nimiin luetteloidut mutta lopulta todennäköisesti jonkun toisen säveltämät
teokset ovat mielenkiintoisia haasteita musiikkiarkeologian tutkijoille.
Teosjoukko ei ole vallan vähäinen, ja mukaan mahtuu jopa Bachin luultavasti
tunnetuin urkuteoskin, toccata ja fuuga d-mollissa.
Luultavasti
Johann Ludwig Krebsin (1713-80) säveltämä koraali Wir glauben all’ an einen
Gott BWV 740 ei lukeudu suuriin ja merkittäviin, mutta oma harras viehätyksensä
silläkin on.
Sen sijaan
preludi ja fuuga BWV 543 edustaa Bachia kaikkein komeimmillaan ja
majesteettisimmillaan. Musiikista ei puutu säihkettä eikä dramatiikkaa – eikä
Havingan esityksestä briljanssia. Erinomainen artikulaatio ja tyylipuhtaat
rekisteröintivalinnat olivat kerrassaan komeaa kuultavaa.
Urkukonserteissa
harvemmin kuullaan ylimääräisiä, mutta Havingapa jatkoi ensimmäisten aplodien
hieman vaimennuttua vielä pienellä näytteellä opettajansa Jacques van
Oortmerssenin musiikista.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti