Bach. Toccatas and Preludes & Fugues, arrangements by Max Reger. Jan Lehtola, Kuusankosken kirkon urut. Pilfink Records, 2021.
Musiikillinen
arkeologia on tavattoman kiintoisa tutkimusala. Sen kiinnostavuudesta kertoo
kaikkia sanojan nasevammin se huikea suosio, jonka vanhan musiikin esittäminen (vieläpä
enenevässä määrin autenttisilla soittimilla) on saanut osakseen viimeisen
vuosisadan mittaan.
Olennainen
alkusysäys kiinnostukselle menneiden vuosisatojen säveltaiteeseen on ollut ns.
Bach-renessanssi, joka sai alkusysäyksensä jo vuonna 1829 Mendelssohnin
organisoiman ja johtaman Matteus-passion uusintakantaesityksessä, satakunta
vuotta alkuperäisen kantaesityksen jälkeen.
Vallalla
olleiden romanttisen estetiikan ihanteiden mukaiset Bach-tulkinnat haastettiin
vasta toiset sata vuotta myöhemmin, mutta tuolla välillä oli jo ehtinyt syntyä mittava
määrä sovituksia erilaisille kokoonpanoille ja erilaisiin tarpeisiin.
Sovituksista ehkä Ferruccio Busonin ja Franz Lisztin versiot flyygelille ja Max
Regerin (1873-1916) urkutranskriptiot ovat yhä eniten käytössä.
Muistojen
hämärästä
Aikamme
urkurin tyylitaju ja -tietoisuus on niin pitkälle kehittynyt, ettei noita
vanhoja sovituksia juurikaan urkukonserteissa kuule, vaikka ainakin kirkoissa, joissa
on iso tahi vasiten nimenomaan romantiikan tyyliin rakennettu soitin, niiden
hyödyntäminen kävisi hyvin päinsä.
Itse asiassa
omat varhaisimmat kokemukseni Bachin urkumusiikista ovat syntyneet Keski-Porin
kirkossa 1970-luvulla; kirkon urkuri, Erkki Kalijärvi (1914-2002) tunnettiin yhtenä
aikansa johtavista Reger-spesialisteista Suomessa. Regerin Bach-sovitusten
kuuntelu Jan Lehtolan levyltä herättää siksi tiettyä tuttuuden tunnetta –
kylläkin hämärää mutta syvältä kumpuavaa.
Barokkia
romantiikan näkökulmasta
Lehtola on
valinnut levylle Regerin sovittamat viisi cembalotoccataa sekä kolme preludia
ja fuugaa Das wohltemperierte Klavier -kokoelman ensimmäisestä osasta. Kuten
sovitusten taiteelliseen strategiaan kuuluu, sävelkieli ei taituroi niinkään
pienillä yksityiskohdilla tai esim. artikulaation ilmavuudella, vaan keskeiseen
osaan nostetaan toisenlaiset arvot.
Crescendot
syntyvät mahtipontisina ja laveina, tempon käsittely on rubatohenkistä aina kun
vain tilaisuus sen mahdollistaa, suuret legatolinjat kattavat laajoja
kokonaisuuksia ja rekisteröinneissä pääosassa ovat täyteläisesti soivat
äänikerrat. Musiikki kohoaa ilmoille sangen dramaattisena sanan parhaassa
myöhäisromantiikassa mielessä.
Lehtola on toteuttanut
levyn Kangasalan urkutehtaan vuonna 1932 rakentamilla Kuusankosken kirkon uruilla,
jotka on suunnitellut maineikas Aarne Wegelius (1891-1957), yksi maamme
ensimmäisistä urkujen uudistusliikkeen edustajista. Urkujen sointi on saksalaistyyppinen
huuliäänikertojen muodostaessa äänikuvan perustan.
Musiikin
logiikka ja estetiikka
Kuulas mutta
täyteläinen sointi kumpuaa samoista taiteellisista ideoista kuin musiikin
muutkin ideat. Jan Lehtola saa musiikin yksityiskohdat kuuluville tarkalla
artikulaatiolla yksittäiset sävelet esiin myös paksuimmissa polyfonisissa
taitteissa.
Vaikka
Regerin tanakat sovitukset kenties saavatkin barokkipuritaanien niskavallat
pörhölleen, niitä ei voi mainita tylsiksi tai tyylittömiksi. Hän osaa löytää
musiikista olennaisen ja tuoda sen jännittävästi esiin, vaikka keinovarat
ovatkin toisenlaiset kuin autenttisuutta tavoittelevissa tulkinnoissa.
Musiikin
esittäjäksi vain tarvitaan soittaja, jolla on riittävän herkkä tuntuma sekä itse
barokkiin että sen heijastumaan romanttisessa tyylissä. Lehtolan tulkinnat
palvelevat kaikessa musiikin omaa logiikkaa ja estetiikkaa.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti