Vincent Warnierin urkukonsertti Turun tuomiokirkossa 9.8.2022.
Turun
tuomiokirkko – mitenköhän monen urkukonsertin säveliä nämäkin holvit ovat vuosisatojen
mennen kaikuneet?
Ranskalainen
Vincent Warnier aloitti oman sessionsa J.S. Bachin Passacaglialla ja fuugalla
BWV 582, jonka mestari tiettävästi kirjoitti – kuten pääosan muustakin
keskeisestä urkutuotannostaan – Weimarin-vuosinaan 1707-18.
Kuten lajiperinteeseen
kuuluu, Bach esittää teoksen teeman ensin bassorekisterissä urkujen jalkiolla,
ja sitä seuraa kaksikymmentä muunnelmaa ynnä samaan teemaan pohjautuva fuuga.
Teos sopisi mainiosti vaikkapa havainnolliseksi ensiaskeleksi polyfoniseen
musiikkiin, siinä määrin aukottoman loogista, suorastaan arkkityyppistä sen
sävelkieli on.
Bachin
passacaglian esitystempo on hitaanpuoleinen, mutta Warnier soitti sen ehkä hivenen
tavanomaistakin hitaammin, mikä korostaa teoksen vakavaa juhlavuutta ja
jylhyyttä. Teoksen huipennuksissa vauhtia riitti kyllä yllin kyllin.
Bach osaston
täydensi urkukoraali O Mensch, bewein dein Sünde gross EWV 622, joka on säveltäjän
kolmisenkymmenen koraalin joukossa primus inter pares erottuen muista melodian
erityisen tyylikkään ornamentoinnin ansiosta. Warnierin esitys oli hillitty ja
harras.
Vastapainoksi
konsertin loppupuolella kuultiin ranskalaista musiikkia, jossa Domin urkujen
laaja kieliäänikertavalikoima pääsee ihailtavaksi. Warnier aloitti César
Franckin urkumusiikkituotannon tunnetuimpiin lukeutuvan Trois pieces -teoksen
Fantaisie-osalla.
Huomiota
Franckin musiikissa kiinnittää ehkä eniten omaperäinen harmoniamaailma, jonka yllättävän
rohkealla kromatiikalla ei tunnu olevan mitään läheistä yhteyttä esimerkiksi
Richard Wagnerin kromatiikkaan, mutta joka on ilmiselvästi vaikuttanut
tuntuvasti Olivier Messiaenin ajatteluun.
Siinä missä Fantaisie
leijailee nimensä mukaisesti amorfisena sointiväristä toiseen, B-duuri Finalin
selkäranka on hyvinkin tarmokas ja iskevä rytmi. Warnier oli tarkasti Franckin
musiikin hermolla ja toteutti kaikki sävyt sensitiivisesti.
Muutaman
vuosikymmenen siirtymä Louis Viernen musiikkiin oli looginen ja luontevat. Kappale
Naïades on osa neljännestä Pièces de fantaisie -sarjasta, ja värikkyydessään se
jätti odottamaan sarjan muita osin. Vierne kuvaa lennokkaasti merenneitojen kisailua,
ja Warnierin ilmava soitto teki oikeutta kuplivalle musiikilla.
Konsertti
päättyi toisen urkusinfonian kahteen viimeiseen osaan, Cantabile ja Final. Nuo kuusi
sinfonia edustavat Viernen urkumusiikin tunnetuinta ja painavinta osaa.
Cantabile on koraalimaisen yksinkertainen ja rakentuu muutamalle laululliselle
melodialle, mutta Final huokuu paatosta, tulta ja tappuraa. Draaman ainekseksi
sivuteemassa on myös lyyriset sävynsä.
Vincent
Warnier antoi näytteen huikeasta taituruudestaan ja mestaruudestaan suurien
kokonaisuuksien tulkitsijana; urkusinfonian olisi mieluusti kuullut
kokonaisuudessaankin.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti