Turun musiikkijuhlien konsertti Sigyn-salissa 19.8.2022.
Turun
musiikkijuhlien toiminnanjohtaja emeritus Alarik Repo totesi taannoin olevansa
niin kyllästetty taidemusiikin klassis-romanttisella ohjelmistolla, että
virkistävimmät elämykset tarjoaa vanha musiikki – tai sitten ihan uusi.
Musiikkijuhlien
konsertissa perjantaina noita kahta oli tarjolla rinnakkain. Kontrasti tuskin
olisi voinut olla jyrkempi ja elämys sitä myöten toden totta virkistävä.
Ranskalainen
säveltäjä Marin Marais (1656-1728) nousi unohduksista ajankohtaiseksi elokuvassa
Kaikki elämän aamut, joka seuraa Marais’n ja hänen opettajansa Monsieur de
Sainte-Colomben elämää ja musiikkia.
Marais’n
musiikkia voi luonnehtia seesteisen rauhalliseksi, hillityksi, yleväksi ja
kauniin herkäksi. Kaikki elämän aamut -soundtrackin myötä heräsi suuren yleisön
kiinnostus myös muuta gambamusiikkia kohtaan – aina Suomessa asti, ja alan harrastajien
määrä moninkertaistui.
Sigyn-salissa
oli tarjolla otteita Marais’n valtaisasta gambatuotannosta, joka on koottu viiteen
laajaan kirjaan. Tyypillisin kokoonpano on gamba ja continuo. Melodiagambaa soitti
Jukka Rautasalo, continuogambaa Heidi Peltoniemi ynnä sointusoittimena teorbia
Eero Palviainen, kaikki alan kokeneita osaajia.
Turun
musiikkijuhlille on tänä kesänä ollut tarjolla laulutaidetta aivan maailman
huipulta. Varsinaisen kaunolaulun sijaan oli tällä kertaa tarjolla jotain
toisenlaista, Peter Maxwell Daviesin omaperäinen kokonaisuus Kahdeksan laulua
hullulle kuninkaalle.
Suomen
kielen sana kaunolaulu juontuu italiasta: bel canto -termiä on totuttu käyttämään
noin 1600-luvun lopun ja 1800-luvun alkupuolen välillä sävelletystä
vokaalimusiikista. Bel cantossa ihmisääntä käytetään mahdollisimman taiturillisesti,
rikkaasti nyansoiden ja hallitusti koristellen.
Asiaan
liittyy läheisesti ilmaisu fioritura, jolla tarkoitetaan laulun melodian
monenlaista ornamentointia ja värittämistä erilaisin etuhelein, trillein, koloratuurein,
ja olennaista bel cantossa on myös dynamiikan lavea käyttö crescendoin ja
diminuendoin.
Myös
Daviesin sävellyksessä ihmisääntä käytetään sangen monipuolisesti, mutta
fiorituran sijaan kuullaan korinaa, ujellusta, mylvintää ja rääkymistä. Esittäjä
laulaa välillä falsettiäänellä, toisin kohdin taas mongolialaista kurkkulaulua
muistuttavalla örinällä. Vaikkei sellainen epiteetti taiteelle mitään kunniaa
teekään, tätä Daviesin luomusta voi hyvällä syyllä sanoa kulttiteokseksi.
Kahdeksan
laulua kantaesitettiin vuonna 1969 Lontoossa, joten aivan uutukaiseksi teosta ei
voi mainita. Modernin musiikin ilmaisukeinot eivät kylläkään ole tuon hurjemmaksi
muuttuneet – itse asiassa nykyaikaan mennessä ne ovat huomattavasti
kesyyntyneet.
Kahdeksan laulua
perustuu järkensä menettäneen Englannin kuninkaan Yrjö III:n (1738-1820) muistiinmerkintöihin,
jotka Randolph Stow on muokannut yhtenäiseksi tekstiksi. Nimestä huolimatta
teos ei ole kahdeksan erillisen laulun kokoelma vaan pikemminkin monodraama,
jossa kuninkaan sekavat päähänpistot kertovat sairaan mielen epätoivoisesta
harhailusta.
Viimeisinä
elinvuosinaan kuningas viihdytti itseään eristyskammionsa ankeudessa
yrittämällä opettaa punatulkkuja laulamaan.
Kahdeksen
laulua on kokoonpanonsa ja aihepiirinsä osalta sukua toiselle maineikkaalle kulttiteokselle,
Arnold Schönbergin Pierrot lunairelle, jonka soitinkokoonpanosta on tututtu
käyttämään nimitystä Pierrot-kvintetti: huilu, klarinetti, viulu, sello ja
piano. Davies täydentää yhtyettä vielä lyömäsoittimilla.
Baritoni Thomas
Florio laittoi tulkinnassaan itsensä nahkoineen karvoineen likoon. Hän on
tavattoman ilmaisuvoimainen laulaja ja kerrassaan häkellyttävän taitava. Kuten
edellä kuvailin, musiikki edellyttää äärimmäisten keinojen käyttöä. Ne Florio
kaivoi itsestään esiin raastavalla teholla. Efektien lisäksi laulajan on
osuttava oikeaan säveleen, kun partituuri sitä vaatii; Florio osui.
Musiikin lisäksi Florio tarjosi juuri sopivan määrän fyysistä heittäytymistä. Esitys oli
kaikkineen vavahduttava – en ole koskaan ennen törmännyt vastaavaan yleisön reaktioon:
pitkä täydellinen hiljaisuus olikin osuva vastaus tällaiseen sielua raastavaan
taiteeseen. Ja tulivathan ne aplodit sieltä lopulta.
Soitinyhtyettä
johti Petri Sakari, ja muusikot olivat tehtävän vaatimalla intensiteetillä
juonessa mukana. Harmi ettei useampi ollut löytänyt Sigyn-salin katsomoon.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti