Richard Wagnerin Siegfried Eurajoella 15.7.2022
Urut soivat
ja Wagner-laulu raikaa - hulluus kantaa yhä kaunista hedelmää. Siinä lyhyt
johtolause omaan arviooni Eurajoen Wagnerin Nibelungin sormus -projektista, sen
etenemisestä ja saavutuksista. Tällä kertaa vuorossa oli Siegfried.
Mikä on
Eurajoen omalaatuisen hankkeen vahvuus? Se ei tietenkään voi olla visuaalinen säihke,
ohjauksen psykologiset näkemykset, lavastuksen komeus tahi orkesterisoinnin
muhkeus. Ei, vaan kuten jo aiemmin on todettu, - ja se pitää yhä edelleen
kutinsa - Ring-projekti elää erinomaisten nuorien laulajien varassa.
Barokkiuruista
kaikki irti
Samaan
hengenvetoon on todettava, että ilman urkuri Ilpo Laspaksen erinomaista sovitusta
pienehköille barokkiuruille tämä kaikki ei olisi mahdollista.
Olin hieman
skeptinen sen suhteen, miten Wagnerin orkestrointi Siefriedissä voi toimia
uruilla; edustaahan etenkin teoksen jälkipuolisko säveltäjän viimeistä
luomiskautta, ja Jumalten tuhon kanssa se on soinnillisesti monisyisintä ja
hienovaraisinta Wagneria.
Mutta tähän
oli Laspas varautunut ja käytti urkuja tavattoman rikkaasti – kuvaavaa on, että
soittaja tarvitsi noinkin pienien urkujen äänikertojen vaihdosten hoitelemiseen
täystyöllistetyn avustajan. Pienikin dispositio tarjoaa valtavan määrän
variaatiomahdollisuuksia, kunhan koko arsenaali saadaan käyttöön!
Laspaksen
lisäksi tällä kohdin on nostettava esiin tuo ”avustaja”, Mikael Loponen, jonka
panos illan onnistumisessa oli huomattava: paitsi urkurin avustajana toimista,
hän ahkeroi myös lyömäsoittajana ja pianistina, toimipa vielä urkurin
ylimääräisenä käsiparinakin urkujen koskettimistolla. Kun esiintyjät suostuvat
irrottamaan mielensä omasta, tavanomaisesta toimenkuvastaan ja antamaan hivenen
sijaa multitaskingille, monenlaiset luovat ratkaisut saavat sijaa.
Illan kolmas
instrumentalisti oli cornisti Erno Toikka; täytyyhän nyt Siegfriedin torven
signaalimelodia soittaa oikealla torvella, ja hieman muuta siinä sivussa. Hieno
ja hallittu suoritus Toikalta.
Toinen
toistaan parempia solisteja
Nimiosa on
todellinen tapporooli tenorille. Se vaatii laulamisen kokonaisvaltaista
hallintaa: suuri volyymi, tekninen ketteryys ja taiteellinen visio – pelkällä
huutamisella ei pitkälle pötkitä, vaikka sitäkin on historian mennen yritetty.
Siegfriedin
rooli latelee heti ensimmäisessä näytöksessä tenorille sellaiset haasteet,
ettei kovemmista väliä. Jo entréssa on kiskaistava korkea C, ja hankalaa aluetta
G - A paukutetaan ykkösnäytöksen lopulla taukoamatta kuin alasinta ikään; se onkin
yksi Wagnerin tapa kuvata miekan takomista… ja siitähän koko ykkösnäytöksessä
on kysymys.
Volyymi on
kaiken aikaa fortissimo, ja Anttila todella antoi palaa - hiukan liikaakin;
fortissimollakin on sävyjä. Suoritus oli kyllä teknisesti kaiken aikaa
ihailtavan hallittu, ja suoritus kokonaisuutena kirkkaasti parempi kuin monen
huomattavasti isommilla areenoilla esiintyvän laulajan – vaikka yhdessä
kohdassa hän hiukan oikaisikin.
Ensimmäinen
näytös on tenorin tour de force, mutta toisessa ja kolmannessa sijan saavat
monet hiljaisemmat sävyt. Jyrki Anttila oli yhä tuoreessa äänessä ja lauloi
kaiken hyvin kauniisti. Hän on maailmaluokan Wagner-tenori, ja nyt olisi korkea
aika saada alan töitä isommillakin areenoilla. Helden-tenorilla on viisissä
kymmenissä käsillä parhaat vuotensa, jolloin se karrieeri pitäisi tehdä.
Tasavahvaa
laulamista
Muiden
roolien esittäjät eivät jääneet Siegfriedin varjoon. Varsinkin asetelma Wanderer
– Alberich, tetralogian kannalta aivan keskeinen, toteutui harvinaisen
kiinnostavasti, kiitos loistavien laulajien. Alberichin esittäjä Samuli Takkula
on äänellisesti huippukunnossa ja tarjosi varteenotettavan vastuksen
Wandererille. Upea sointi ja volyymi.
Erik Rousin
matala baritoni on kauneudeltaan ainutlaatuinen, ja sen soinnilliset ja
volyymilliset mahdollisuudet yhä kehittymässä. Äänessä voi aistia jopa hieman
Nicolai Ghiaurovia. Kaikkineen, Wandererin ja Alberichin vuoropuhelussa saattoi
kerrankin aistia todellista suurten vastavoimien välistä kamppailua. Hienoa
oopperaa, todellista laulettua musiikkidraamaa!
Illan Mime,
Kalle Virtanen osoitti, miksi vanha laulajan attribuutti ”vain buffo” on syytä
viskata kompostiin. Vaikkakaan Mimen roolilla ei voiteta yhtään Siegfriedin
esitystä, paljon voidaan menettää, jos se lauletaan huonosti. Mimen on oltava
erityisesti taitava ja sävykkääseen karakterisointiin kykenevä ääninäyttelijä,
ja siinä Virtanen onnistui mainiosti.
Fafner-lohikäärmeen
osuuden ei oikeastaan pitäisi kuulostaa ihmiseltä ollenkaan, mutta itävaltalaisbasso
Christoph Seidl lauloi pienehkön osuutensa kerrassaan kauniisti.
Pienet
naisroolit – mutta suuret
Naisroolien
osuudet jäävät Siegfriedissä varsin vähäisiksi mutteivät suinkaan turhiksi.
Koko Ring-tetralogian lopullinen sankarihan on Brünnhilde, jonka osuus tässä
teoksessa jää vain parinkymmenen minuutin mittaiseksi.
Siitä
huolimatta rooli sisältää kaikenlaista haastetta: ehdottoman äänen kauneuden
vaatimuksen, huikeita linjalaulun kaaria, suurta volyymia ja korkeutta aivan
tappiin saakka. Hannakaisa Nyrösen sopraano on huumaavan kaunis, hieman mezzoon
vivahtava ja sen ilmaisulliset rahkeet valtavat. Brünnhilden osuuden lopussa
korkea C kyllä kajahti jämäkästi ilmoille, mutta ehkä hivenen vapautuneisuutta
ylimpään rekisteriin kaipaisin.
Suvi
Väyrynen lauloi heleästi Metsälinnun koloratuuriroolin. Sellistinä laajemmin
tunnettu Seeli Toivio puolestaan teki oopperadebyyttinsä Erdan alttoroolissa.
Äänessä on mehevää sointia ja tarvittavaa tummuutta, teknistä varmuutta vielä
tarvitaan.
Nuorella
Tarmo Peltokoskella oli selkeä, looginen ja musikaalinen kokonaiskäsitys
Siegfriedin esitystempoista. Kapellimestari ei pääse säväyttämään
orkesterisoinnin finesseillä, esitys oli tempon ja rytmisen yksityiskohtien
osalta luotettavissa käsissä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti