Johann Sebastian Bachin Jouluoratorio, kantaatit I-III Liedon kirkossa 27.11.
Adventtiaika
alkaa aina hyvin, kun se alkaa Bachin Jouluoratoriolla, vaikka en maltakaan
olla muistuttamatta, että sen katveeseen jää joka kerta, vuodesta toiseen
mittaamattomat määrät vuosisatojen muuta musiikki, joka ansaitsisi päästä
kuultaville.
Mutta Bachin
mestariteos ylevöittää alkavaa juhlasesonkia komeammin kuin tuskin mikään muu.
Ponnekkaassa sävelkielessä on riemujuhlan tuntua, jonka patarummut ja urut
sytyttävät ja johon jouset ja puhaltimet kohta yhtyvät trumpetteineen
kaikkineen.
Käytännön
asiana on huomattava, että kirkon saaminen täyteen viimeistä sijaa myöten ei
onnistu monellakaan muulla ohjelmistolla.
Lisäksi tulee panna merkille, että esitys Liedossa oli osa Barokin
labyrinteissä -tapahtumaa, mikä tietenkin rajaa ohjelmistoa.
Tyyliuskollista
barokkia
Tomi
Satomaan johtama esitys noudatteli aikamme trendin mukaisesti tyyliuskollista
barokkitulkintaa eloisine tempoineen ja ilmavine artikulointeineen. Satomaan
perustama Musica Vocale -kuoro vastasi vakain ottein musiikin haasteisiin.
Stemmojen balanssi on hyvällä tolalla, samoin kultivoitu esitystapa.
Rytmin
yksityiskohtien eksaktius kuten aloitus- ja päätöskonsonanttien napakkuus –
tekstin selkeys ylimalkaan - vaatii vielä työtä.
Barokkiorkesteri
musisoi periodi-instrumentein, mikä antaa soittoon asiaan kuuluvaa kuulautta ja
herkkyyttä. Ammattitaitoa ei puuttunut, esimerkkinä vaikka soitinobbligatot
aarioiden säestyksissä.
Kauniita
aariasuorituksia
Sopraano
Elina Rantamäki lauloi soolonsa herkän kauniisti, tekstin sisältöä
huolellisesti ilmentäen. Sen sijaan en ole parin vuosikymmenen mittaisten
kuuntelukokemusten jälkeenkään oppinut täysin sulattamaan kontratenoria alttosolistina
oikean alton/mezzosopraanon asemesta.
Varsinkin
Jouluoratorion tapauksessa: alttoaariat ovat tekstiltään mitä ilmeisimmin
äiti-Marian rukouksia Jeesus-lapsen seimen äärellä! David Hackston kylläkin
lauloi musikaalisesti, hallitusti fraseeraten ja huolellisesti tekstaten nuo
kauniit aariat.
Mats
Lillhannus on yksi Turun alueen johtavista vanhan musiikin asiantuntijoista
niin muusikkona kuin tutkijanakin. Laulajana hän on kehittynyt
varteenotettavaksi tenorievankelistaksi, jonka esittämissä fraaseissa on linjaa
ja elämää. Hankala Frohe Hirten -aaria osui paikalleen, huomattavan vaativat
koloratuurit mukaan lukien.
Jussi
Merikantoa en ole aikoihin kuullut siitä huolimatta, että hänen uransa on ollut
jatkuvasti nousujohteinen. Merikannon jämerä baritoni on nykyterässä komeata
kuultavaa, sankarillisesti soiva koko äänialaltaan. Ensimmäisen kantaatin aaria
Grosser Herr olikin illan hienoimpia hetkiä.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti