Kaija Saariahon ooppera Innocence Kansallisoopperassa 28.10.2022; libretto Sofi Oksanen; ohjaus Simon Stone; lavastus Chloe Lamford; puvut Mel Page; valaistus James Farncombe; kapellimestari Clément Mao-Takacs.
Richard
Wagnerin musiikkidraamojen ja toisaalta italialaisen veristisen oopperataiteen
on jokseenkin vaikea kuvitella tulevan samanaikaisesti mieleen modernia
näyttämöteosta katsoessaan. Niin vain yhtä kaikki tapahtui pohdiskellessani
kokemuksiani Kaija Saariahon viimeisimmän oopperan, Innocencen tiimoilta.
Verismin
idea oli tuoda näyttämölle toden tuntuisia tilanteita ja tapahtumia, ja vaikka
lopputulos aikoinaan (1800-luvun lopussa) silattiinkin peri-italialaisella
sentimentolla ja melodramaattisuudella, idea on helppo oivaltaa ja hyväksyäkin:
pois jumaltarut, historia ja klassisen kirjallisuuden aiheet, tilalle
arkipäivän ihmisiä, aitoja tunteita ja raadollisuutta.
Wagnerin
aiheet taas olivat peräisin mytologiasta, ikiaikaisista taruista ja historian
hämärästä, mutta keinovarojen kokonaisvaltainen käyttö, kokonaistaideteos, on
avainsana: esitys, jossa teksti, musiikki ja kaikki näyttämöllä toteutettava
toiminta palvelevat yhtä päämäärää.
Juhlan takaa
paljastuu tragedia
Oman arkemme
tragedia, etenkin kouluissa tapahtuvat joukkoampumiset, on aihe, jota ei pidä
lähteä kevyin eväin käsittelemään teatterinäyttämöllä; aihe ei missään nimessä
sisällä minkäänlaista viihteellistä elementtiä – tokkopa edes esteettistä! Ja
kuitenkin tarkoituksena on käsitellä aihetta taiteen keinoin.
Historian
tragedioita on tietysti ennenkin käsitelty oopperan keinoin, mutta tuolloin
fokuksessa on yleensä ollut jokin rakkaustarina, sentimentaalinen yksilöiden
kohtaaminen, mielenkiinnon ohjaaminen yhteisestä tragediasta yksilöön. Suuri
historiallinen narratiivi on vain tausta kahden ihmisen rakkaustarinalle.
Libretisti Sofi
Oksanen lähestyy tragediaa samankaltaisesta asetelmasta kuin Thomas Vinterberg
ja Mogens Rukov insestiä käsittelevässä elokuvassaan Juhlat: käsillä on sukua
yhdistävä juhlatilaisuus, jota kuitenkin varjostaa visusti varjeltu, synkkä
salaisuus. Lopulta salaisuus vääjäämättä paljastuu, ja juhlamieli vaihtuu
kaikkia koskettavaksi menetykseksi ja tuskaksi.
Innocence
ammentaa musiikkiteatterina verismin ja wagnerilaisen draaman parhaista
saavutuksista luoden vähä vähältä avautuvan, kouraisevan kuvan surusta ja
menetyksestä. Innocence, siis viattomuus - sitä ei tunnu löytyvän mistään, kun
lähes kaikilla draaman henkilöillä on ollut oma asemansa katastrofiin
johtavassa tapahtumaketjussa. Aleksi Barrière on dramatisoinut Oksasen tekstin varmaotteisen
iskevästi.
Vaikka teoksen
päätös antaakin mahdollisuuden ajan arpeuttavalle vaikutukselle ja
tulevaisuudenuskolle, jokainen roolihahmo on kokenut raskaan surutyön, josta
yleisökin tulee osalliseksi. Tapahtumista vaikeneminen ja salailu eivät ole
tarjonneet lohtua tai unohdusta – ehkä siihen tarjoutuu jonkinlainen
mahdollisuus, kun kaikki on kaivettu päivänvaloon.
Totuttujen
rajojen yli
Nykyajan
ihmiset ovat tottuneet saamaan sähköisen median välityksellä lähes
reaaliaikaisesti informaatiota kouluammuskelun kaltaisista tapauksista.
Innocencen näyttämötoteutus vaikuttaa noudattavan televisiotarjonnan kaltaista,
katkeamatonta kuva- ja uutisvirtaa, joka saadaan aikaiseksi pyörivän näyttämön
uskomattoman tehokkaalla ja tarkalleen ajoitetulla käytöllä.
Siirtyminen
kohtauksesta toiseen sujuu kellontarkasti ilman minkäänlaisia tapahtumavirtaa
katkaisevia lavasteiden vaihteluita tai muita saumakohtia. Näyttämörakennelma
palvelee juhlasalina, keittiönä, luokkahuoneena, vessana, koulun käytävänä jne.
– yksinkertainen mutta kerrassaan nerokas konsepti ja toteutus.
Lavastusratkaisu
toteuttaa niin verismin kuin kokonaistaideteoksenkin ideaa, ja samaa voidaan
sanoa puvustuksesta. Lisäksi eri roolihahmoilta edellytetään – vai pitäisikö
sanoa, että heille tarjotaan - erilaista äänenkäyttötapoja. Hääjuhlan
päähenkilöt ja muut juhlan lipeillä häärivät henkilöt ovat selkeästi
oopperalaulajia ja heidän toimintansa tapahtuu nyt-hetkessä.
Sen sijaan
takautumina esitettävät, kouluampumista edeltävät ja pian sen jälkeen
tapahtuvat tilanteet toteutetaan nuorisolle paremmin soveltuvin keinoin: Iris
on puherooli, ampumisen uhriksi joutuva Markéta puolestaan laulaa nasaalisti,
kuten nuoret tytöt pop-idoliensa tavoin usein tekevät. Mukana on myös mykkiä
rooleja.
Olennaista
on, että kaikki toteuttavat draamaa. Ooppera on lähtökohdittain realismia hylkivä
taidemuoto, mutta ihmeellisellä tavalla Innocence kykenee nivomaan yhteen
tilanteen kouraisevat tunnelmat taiteen keinoin.
Oopperalaulua
– ja muuta
Näyttämöteoksen
onnistuminen on lopulta aina toteuttajista kiinni. Innocence oli virtuoosien
käsissä. Teoksessa ei ole varsinaista päähenkilöä; sen sijaan isoja ja huikean
vaativia rooleja on useita.
Tragedia
avautuu hääjuhlan tarjoilijan, Terezan kautta; tämän tytär on kuollut
ammuskelussa 10 vuotta aiemmin. Jenny Carlstedt sai esiin tyttärensä muistoon
katkerana takertuneen äidin lohduttomuuden. Samaa huikeaa taitotasoa edustaa
anopin roolissa laulava Anu Komsi, joka valaa äänellään ja musikaalisuudellaan
aina rooleihinsa elämää ja ydintä.
Roolihenkilöistä
ainoastaan morsiamella ei ole menneeseen hirmutekoon mitään henkilökohtaista
yhteyttä. Iida Antolan suorituksessa on juuri sopiva ripaus viattomuutta, joka
kuitenkin ruhjoutuu totuuden vyöryessä esiin.
Mieslaulajat
olivat yhtä varmaotteisia. Tuomas Pursio appena, Markus Nykänen sulhasena sekä
Jyrki Korhonen pappina tekevät osuuksistaan niin elävät ja aidot, että
lasiseinä oopperan ja realismin väliltä säpälöityy. Oopperalaulajien osuuden
täydellistää menneen ja nykyhetken yhdistäjä, opettajan roolin tekevä Lucy
Shelton.
Muut
roolihahmot edustavat nuorisojoukkoa, joka on ollut läsnä ammuskelun
tapahtuessa. Kuten todettu, he eivät ole oopperalaulajia, ainakaan valmiita
sellaisia, mutta silti – ehkä juuri siksi! - heidän musiikillinen ja näyttämöllinen
suorituksensa oli aivan häikäisevä ja syvästi eletty.
Mieleenpainuvimmat
ja koskettavimmat olivat nuo mainitsemani Markéta ja Iris, Vilma Jää ja Julie
Hega. Mitään ei puuttunut myöskään muun joukon suorituksista, My Johansson,
Simon Kluth, Camilo Delgado Diaz ja Olga Heikkilä.
Kapellimestari
Clément Mao-Takacs johti kokonaisuuden äärimmäisen tarkasti. Innocence on
paitsi monikielinen myös musiikillisesti monikulttuurinen. Sellaisena se avaa
omalla tavallaan väylän musiikkiteatterin erilaisten muotojen välille.
MATTI
LEHTONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti